بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع به بازار سیمان و عرضه این محصول در بورس کالا،  قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر التهابات بازار، پذیرش روش حراج بورس کالا در فروش املاک بانک ها از سوی بانک مرکزی و تصویب فروش پسماند از طریق بورس کالا از سوی شورای رقابت اختصاص داشت.

‌+نتیجه کنترل دستوری قیمت کالاها، التهاب است نه ثبات

به گزارش «کالاخبر»؛ عباس آرگون نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی معتقد است که نمی توان قیمت کالایی را در بازار به صورت دستوری تعیین کرد و از آن طرف در انتظار ایجاد ثبات در بازار بود، چراکه کنترل دستوری به التهاب بازار دامن می زند. در این میان هر چه بتوان کالای بیشتری را وارد بورس کالا کرد و کشف قیمت از طریق مکانیزم این بورس یعنی عرضه و تقاضا انجام شود، کمک بیشتری در زمینه قیمت ها و شفافیت در معاملات صورت خواهد گرفت.

+از عرضه سیمان در بورس کالا پاسداری می کنیم

امیر تقی خان تجریشی اعلام می کند که شروع عرضه سیمان در بورس کالا حاصل زحمات سنوات متمادی تمامی دست اندرکاران این حوزه به خصوص هلدینگ های سیمانی بوده و که باید از آن به نحو احسن پاسداری شود؛ چراکه واسطه هایی که از این حرکت ملی در زیان هستند با فرصت طلبی از نوسانات قیمت که به دلیل قطع برق اتفاق افتاده برای ناکامی عرضه سیمان در بورس کالا تلاش می کنند که خوشبختانه با تصمیمات مجلس، اقدامات سازمان بورس و حمایت شرکت ها این جریان خنثی شده است.

‌+مخالفان عرضه سیمان در بورس کالا به دنبال رانت قیمتی هستند

غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: افرادی که به دنبال جلوگیری از عرضه سیمان در بورس کالا هستند، سال ها از تفاوت قیمت دولتی و بازار آزاد این محصول به نفع خود بهره برده اند و امروز به دلیل شفاف شدن معاملات سیمان از هیچ تلاشی برای توقف عرضه سیمان در بورس کوتاهی نمی کنند.

‌+توسعه صنعت سیمان با ورود به بورس کالا سرعت می گیرد

محمد اسعدی مدیرعامل اسبق سیمان سپاهان گفت: قیمت سیمان سال ها سرکوب شده و به دلیل تحمیل نرخ‌های دولتی، زیان انباشته‌ای برای تولیدکنندگان سیمان به وجود آمده که با جهش‌های ناگهانی قیمت نیز جبران نمی‌شود؛ در این میان سیمان همانند بسیاری از محصولات باید بازاری آزاد و شفاف داشته باشد تا تولیدکننده بتواند روی افزایش تولید و ظرفیت کارخانه خود برنامه‌ریزی کند که خوشبختانه در این حوزه عرضه سیمان در بورس کالا رقم خورده است.

‌+۲۰۹۵ مشتری از بورس کالا سیمان خریدند

روز شنبه ۱۶ مرداد ماه عرضه گسترده شرکت های سیمانی در بورس کالا با هدف تعادل بازار این محصول استراتژیک انجام شد و با استقبال خوب مصرف کنندگان از ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن سیمان عرضه شده ۷۹۹ هزار و ۱۸۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت که رویداد مهم و اثرگذار این حوزه، خرید سیمان از سوی ۲۰۹۵ مشتری بود.

+سیمان تا ۲ هفته آینده تنها در بورس کالا معامله می‌شود

محمدصادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ضمن اشاره به جلسات متعدد با انجمن سیمان و بورس گفت: تا دو هفته آینده کل عرضه و تقاضای سیمان کشور در بورس انجام می شود و این اتفاق به زودی در حوزه فولاد هم خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه باید کل عرضه های صنعت سیمان در مقابل کل تقاضا در بورس کالا قرار گیرد تا معاملات به شیوه ای مطلوب انجام شود افزود: این موضوع از سوی وزارت صمت تکلیف شده و سیمانی ها مهلت ۲ هفته ای را درخواست کرده اند تا کلیه کارخانجات در بورس پذیرش شوند.

+حل مساله قیمت گذاری با ورود سیمان به بورس

غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قیمت گذاری دستوری برای سیمان همواره تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است و از این رو مدتی است سیمان در بورس کالا عرضه می شود که البته با رفع برخی محدودیت ها در روند تولید مانند قطعی برق واحدها، شاهد عرضه های گسترده تر سیمان در بورس کالا و تعادل کامل بازار خواهیم بود.

‌+پایان گل به خودی در صنعت سیمان

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر می گوید که صنعت سیمان با حضور در بورس کالا، گامی رو به جلو برداشته است و قرار نیست با فشار عده ای از اقدامی که به درستی آن اطمینان داریم و به سود منافع کشور است، عقب نشینی کنیم؛ برای ورود سیمان به بورس کالا برنامه داشتیم و براساس آن برنامه برای حمایت همزمان از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده اقدام به عرضه سیمان در بورس کالا می کنیم.

+عرضه تمامی محصولات فولادی و سیمان در بورس کالا، نسخه ساماندهی بازار

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه عرضه تمام محصولات فولادی و سیمان در بورس کالا به شفافیت و ساماندهی بازار منتهی می شود، گفت: از آنجا که در حال حاضر تمام محصولات فولادی در بورس عرضه نمی‌شود، بازار نابسامان است که باید با الزام تولیدکنندگان به عرضه در بورس مشکلات موجود را برطرف کرد.

‌+سیمان کارون هم بورس کالایی شد

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش کالای سیمان شرکت سیمان کارون در بازار اصلی این بورس خبر داد تا شمار شرکت های سیمانی پذیرش شده در بورس کالا به ۵۵ شرکت برسد.

+مخالفان ورود سیمان به بورس یا بی اطلاع اند یا رانتخوار

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که از نظر قانون، منطق و علم اقتصاد، عرضه کالاها در بورس کالای ایران به نفع اقتصاد کشور است و در خصوص مخالفت هایی که درباره عرضه سیمان در بورس کالا به گوش می رسد، دو دسته افراد دخیل هستند، افرادی که از روند معاملات و شفافیت موجود در بورس بی اطلاع اند و دسته دوم افرادی هستند که با ایجاد شفافیت از رانت های کلان چند ساله محروم می شوند.

‌+فولاد و سیمان دستوری علیه ۵۰ میلیون سهامدار عدالت است

علیرضا عسگری مارانی، پیشکسوت بازار سرمایه در خصوص مباحث دیروز طرح شده در صحن علنی مجلس درباره لزوم ثبت قیمت فولاد و سیمان روی ۱۰ هزار تومان و ۲۳ هزار تومان در بازار در فایلی صوتی نظرات خود را اعلام کرده است. به گفته عسگری مارانی توجه نکردن به مکانیسم عرضه و تقاضا و تاکید بر قیمت های دستوری به زیان ۵۰ میلیون سهامدار عدالت بوده و اعلام این نظرات از تریبون مجلس یا صداوسیما که به سمع و اطلاع مردم می رسد، ریسک سیستماتیک وارد بازار سرمایه می کند.

+بیش از یک میلیون تن سیمان عرضه می شود

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، شنبه ۲۳ مرداد ماه درمجموع یک میلیون و ۱۴ هزار و ۴۰ تن انواع سیمان از سوی ۴۶ شرکت در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه می شود.

+پذیرش روش حراج بورس کالا برای فروش املاک بانک ها از سوی بانک مرکزی

مهدی مساحی سرپرست مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران ضمن اشاره به موافقت بانک مرکزی با عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا گفت: بانک ها در گذشته بر این باور بودند که بانک مرکزی اعلام کرده تمام املاک مازاد باید صرفا از طریق فرآیندهای اداری تشریفات مزایده سنتی به فروش برسد که طبق استعلام بورس کالا از بانک مرکزی مبنی بر اینکه آیا روش بورس کالا برای حراج املاک، معادل با مزایده مدنظر این بانک است یا خیر، بانک مرکزی طی نامه ای اعلام کرد که این روش حراج بورس کالا معادل مزایده بانک مرکزی است؛ همچنین در نامه های بانک مرکزی، دفتر ریاست جمهوری و پژوهشکده پولی و بانکی، هر یک فرآیندهای بورسی را شفاف تر از روش مزایده عادی معرفی کرده اند.

‌+بانک‌ های خصوصی مشکلی با واگذاری املاک مازاد خود در بورس کالا ندارند

محمدرضا جمشیدی دبیر کل کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی گفت: در بانک های خصوصی به ندرت بنگاهداری می شود و بانک ها تابع مقررات بانک مرکزی هستند و با واگذاری شرکت ها و املاک مازاد خود به شیوه های مختلف مثل بورس کالا مشکلی ندارند.

‌+شورای رقابت فروش پسماند از طریق بورس کالا را تصویب کرد

شورای رقابت، دستورالعمل «تنظیم بازار پسماند» را با توجه به انحصاری تشخیص دادن بازار پسماند در حوزه جمع آوری و دسترسی فعالان صنعت بازیافت به انواع پسماند قابل بازیافت، مصوب کرد که براساس این دستورالعمل، بورس کالای ایران به عنوان اصلی ترین بستر فروش به شیوه مزایده عمومی مواد قابل بازیافت به صورت تفکیک شده و قابل فروش معرفی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها