طلا

از سال گذشته میلادی، علاوه بر متغیرهای اقتصادی رایج، شیوع کووید ۱۹ به اثرگذارترین متغیر در تعیین نرخ فلزات گرانبها نظیر طلا، پلاتین و نقره تبدیل شده است. هرگاه، این همه‌گیری در گستره جهانی فروکش می‌کند و روزنه امیدی برای پایان پاندمی ایجاد می‌شود، درخشش طلا و همتایان آن‌هم کمتر می‌شود، اما به‌محض اوج‌گیری دوباره همه‌گیری و جهش ویروس، سرمایه‌گذاران، راه این بازار را در پیش می‌گیرند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، ماه‌های اولیه سال جاری، قیمت طلا در بازار جهانی کاهش یافت، زیرا تصور می‌شد با سرعت‌بالای واکسیناسیون در دنیا، بحران کرونا به پایان می‌رسد و زندگی به وضع عادی، بازخواهد گشت.

طبق گزارش منتشرشده توسط «بانک جهانی» در ماه جولای به‌عنوان هفتمین ماه از سال ۲۰۲۱ قیمت این فلز گرانبها کاهش پیدا کرد. در این ماه متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی برابر با هزار و ۸۰۸ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن با کاهش ۲۷ دلاری همراه بود و در مقایسه با ماه می همین سال بالغ‌بر۴۲ دلار افت داشت. 

درخشش طلا در فصل دوم ۲۰۲۱

برپایه این گزارش، درحالی‌که متوسط قیمت هر اونس طلا طی فصل دوم سال ۲۰۲۱ معادل هزار و ۸۱۵ دلار بود، در فصل اول امسال هر اونس طلا با قیمت هزار و ۷۹۸ دلار، مبادله می‌شد و در دومین فصل سال جاری میلادی، قیمت طلا، گویای رشد ۱۷ دلاری است. دلیل اوج‌گیری دوباره قیمت طلا در فصل دوم سال جاری را می‌توان شیوع موج تازه همه‌گیری کرونا و سویه «دلتا» دانست.

پیروی قیمت پلاتین و نقره از طلا

بررسی روند تغییرات قیمت در بازار دیگر فلزات ارزشمند هم حکایت از کاهش قیمت در ماه جولای دارد. در این ماه هر اونس پلاتین با قیمت هزار و ۸۶ دلار فروخته شد و هر اونس نقره ۲۵.۷ دلار مبادله شد. این در حالی است که در ماه ژوئن همین سال هر اونس پلاتین، قیمتی برابر با هزار و۱۲۶ دلار داشت و هر اونس نقره با قیمت ۲۷ دلار فروخته می‌شد.

روند صعودی قیمت‌ها از سال ۲۰۱۸

طبق گزارش بانک جهانی، بررسی قیمت این فلزات ارزشمند در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تاکنون نشان می‌دهد که سرعت افزایش قیمت به دلیل همه‌گیری کرونا چشمگیر بوده است.

سال ۲۰۱۸ قیمت هر اونس طلا هزار و ۲۶۹ دلار، قیمت هر اونس پلاتین برابر با ۸۸۰ دلار و قیمت هر اونس نقره ۱۵.۷ دلار بود. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۹ هر اونس طلا به هزار و۳۹۲ دلار رسید، قیمت پلاتین مرز ۸۶۴ دلار را گذراند و هر اونس نقره، ارزشی معادل ۱۶.۲ دلار پیدا کرد. با تداوم روند صعودی قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها، در سال ۲۰۲۰ قیمت طلا به هزار و ۷۰۹ دلار، قیمت پلاتین به ۸۸۳ دلار و قیمت نقره به ۲۰.۳ دلار رسید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها