دهقان دهنوی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیشنهاد برای راه اندازی چندین بورس کالا در کشور به هیچ عنوان قابلیت اجرا ندارد، زیرا باعث کاهش عمق معاملات، امکان انحراف بازار، دستکاری قیمت‌ها و چند نرخی شدن کالاها می‌شود و به نوعی به معنای فرصت دادن به رانت‌خواران برای نفوذ در بازار است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، محمدعلی دهقان دهنوی در واکنش به صحبت مطرح شده در خصوص چند بورس کالایی شدن در کشور گفت: پیشنهاد و طرح موضوع راه اندازی چند بورس کالایی در کشور به هیچ عنوان امکان پذیر نیست زیرا زمانی که معاملات در یک نقطه یا بازاری مانند بورس کالا متمرکز می شود، حجم عرضه و تقاضا عمق پیدا می کند و دیگر امکان منحرف کردن روند معاملات و قیمت ها به دلیل تمرکز همه فعالان بازار در آن بازار وجود ندارد.

وی افزود: اگر عرضه و تقاضا در میان چند بخش مختلف تقسیم شده و یک کالای خاص در چهار نقطه متفاوت معامله شود به طور حتم در هیچ یک از بخش ها، عمق لازم در معاملات ایجاد نشده و در آن زمان یک کالا با چهار قیمت مختلف معامله می شود.

دهقان دهنوی ادامه داد: در این شرایط است که افراد می توانند به دلیل عمق کم معاملات به راحتی اقدام به دستکاری قیمت ها در کالاهای خود کنند و در واقع این اقدام نوعی فرصت دادن به متخلفان و رانت خواران است تا با منحرف کردن قیمت در یک نقطه ای، منافع خود را تامین کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به وجود زیرساخت مناسب الکترونیکی در بورس کالا گفت: معاملات در بورس کالا به صورت الکترونیکی انجام می شود و کالاها برخلاف معاملات در یک نقطه متمرکز نیست بلکه کالا در انبارهای مختلف کشور پراکنده است و خرید و فروش و ملاقات خریدار و فروشنده به صورت الکترونیکی در بورس کالا اتفاق می افتد؛ ممکن است تولیدکننده ای در شرق کشور باشد اما مواد مورد نیاز خود را از جنوب یا غرب کشور و در بستر بورس کالا ثبت سفارش و خریداری کند و در آخر طبق مقررات، مراحل تحویل کالا صورت گیرد.

وی اظهار داشت: این فرآیند سال ها انجام شده و ساختارها برای سهولت روند معاملات ارتقا پیدا کرده است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها و مواد اولیه مهم کشور به صورت یکپارچه، شفاف، در شرایط برابر و به دور از شیوه‌های ناکارآمد سنتی به مبادله بپردازند.

دهقان دهنوی با تاکید بر تقویت بورس کالا به عنوان بازار رسمی و شفاف کالای کشور گفت: همه تجربیات در بعد داخلی و جهانی نشان می دهد که باید به طور حتم کل خرید و فروش ها در یک نقطه به شکل متمرکز صورت گیرد تا با افزایش عمق معاملات، کشف قیمت ها به بهترین شکل و در شفافیت کامل صورت گیرد تا اثری از رانت در مبادلات کالایی کشور به واسطه سازوکار بورس کالا باقی نماند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها