کائولن +سیمان

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین با اشاره به عرضه موفق محصول کائولن شرکت خاک چینی ایران اعلام کرد که شفاف سازی معاملاتی و جلوگیری در انحصار فروش از مزایای ورود این محصول به بورس کالاست؛ همچنین در هفته های گذشته با ورود گسترده سیمان به بورس، شاهد خروج‌ این محصول از نظام قیمت گذاری و همچنین به زودی، مرجعیت تابلوی بورس کالا برای مبادلات داخلی و صادراتی سیمان خواهیم بود.

امین گلگیر در گفت و گو با «کالاخبر» با بیان اینکه میزان تولید شرکت خاک چینی ایران برای محصول کائولن حدود ۶۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ بوده است گفت: بیش از ۹۵ درصد از این محصول تولیدی، مصرف داخلی دارد.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین افزود: محصول مذکور از مواد اولیه استراتژیک در صنایع کاشی و سرامیک، صنایع لعاب سازی، صنایع چینی صنعتی و الکتریکی، صنایع دیرگداز و .... محسوب می شود.

گلگیر بزرگ ترین مزیت ورود محصولات و برای نمونه کائولن به بورس کالا را شفاف سازی معاملاتی و جلوگیری در انحصار فروش عنوان کرد و اظهار داشت: قیمت کائولن در خارج از بورس براساس بهای تمام شده محصول و کمیته داخلی خود شرکت خاک چینی ایران تعیین می شد.

وی تصریح کرد: همانگونه که آمارها نشان می دهد تمامی کائولن عرضه شده به میزان ۵۰۰ تن در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت و با استقبال خریداران همراه بود این در حالی است که خیلی از مصرف کنندگان از ورود این محصول به بورس اطلاعی نداشته اند و انتظار می رود به زودی با اطلاع رسانی های صورت گرفته در هفته های پیش رو بر تعداد خریداران نیز افزوده شود.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری صبا تامین با بیان اینکه ۲ عمده تولیدکنندگان محصول کائولن شرکت خاک چینی ایران و شرکت کائولن خراسان هستند گفت: با توجه به استقبال از عرضه شرکت خاک چینی ایران امید می رود دیگر عرضه کنندگان این محصول اقدام به پذیرش و عرضه محصول خود در بورس کالای ایران کند. همچنین به نظر می رسد با توجه به استقبال خریداران در اولین عرضه شرکت خاک چینی ایران در بورس کالا بتوان بازار رقابتی این محصول در تابلوی معاملات بورس کالا را شاهد بود.

خروج سیمان از نظام قیمت گذاری

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: مهمترین مزیت ورود سیمان به بورس کالا خارج شدن از نظام قیمت گذاری این محصول بود. عرضه سیمان در بورس کالا باعث می شود کشف نرخ این محصول به صورت شفاف صورت گرفته و این محصول به صورت مشخص در معرض فروش قرار گیرد چراکه شفافیت قیمتی برای خریداران داخلی و خارجی بسیار اهمیت دارد. شفافیت نرخ در بورس کالا باعث می شود تا نرخ مرجعی در بازار وجود داشته و معاملات بر اساس آن توسط خریداران انجام شود.

گلگیر تصریح کرد: از سوی دیگر در بازار سیمان، دلال‌بازی و واسطه‌گری بسیار زیاد است و به عنوان مشکل بزرگ از آن یاد می‌شود اما در صورتی که معاملات این محصول در بورس کالا انجام شود، بسیاری از خریداران می‌توانند به صورت مستقیم از عرضه‌کنندگان، سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با استقبال از عرضه های صادراتی سیمان در بورس کالا نیز گفت: عرضه سیمان در تالار معاملات صادراتی بورس کالا موجب خواهد شد خریداران از هر نقطه دنیا قیمت‌ها را به صورت آنلاین رصد کنند و تعداد بیشتری خریدار خارجی به ایران بیایند و از محصولات داخلی استقبال کنند.

این کارشناس بازار سرمایه از دیگر مزیت عرضه محصولات در بورس کالا را امکان رصد دستگاه های نظارتی خواند و گفت: با این اقدام دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان مالیاتی نظارت بیشتر و بهتری بر معاملات داشته و خریدار و فروشنده دقیق‌تر رصد می‌شوند.

وی در خاتمه نیز اظهار داشت: انجام معاملات محصول سیمان در بورس کالا تضمینی برای خریداران و فروشندگان را به همراه دارد و به این ترتیب فروشندگان در زمان معینی موظف هستند تا کالای مورد نظر را به خریداران تحویل دهند و خریداران نیز اطمینان دارند کالای خواسته شده را با همان کیفیت دریافت کنند. همچنین فروشندگان نیز از بابت دریافت وجه محصول فروخته شده و عدم نکول قرارداد اطمینان خاطر پیدا می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها