مهدی زمانی سبزی

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از همه فعالان بازار سرمایه دعوت کرد تا نسبت به ارسال گزارش‌های حرفه‌ای درخصوص "ناهنجاری‌های عمده" که "موثق و قابل اثبات" ‌باشند، اقدام کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، مهدی زمانی سبزی رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه با بیان مطلب بالا گفت: وجود ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه کشور علاوه بر ضررهای کلان اقتصادی، باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه می‌شود. بررسی تجارب کشورهای دنیا و شناخت روش‌ها و ابزارهای نوین مبارزه با فساد، می‌تواند برای طراحی راهکارهای جلوگیری از فساد موثر باشد.

زمانی سبزی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از توان نظارت مردم در کشف جرائم و تخلفات به عنوان بازیگران اصلی بازار سرمایه از قوی‌ترین ابزارهای مبارزه، کشف و پیشگیری از بروز جرائم و تخلفات است.

وی تصریح کرد: پس از بررسی تجارب موفقیت آمیز کشورهای پیشرو در حوزه سوت‌زنی (whistleblowing)، درخصوص اهمیت گزارش‌گران حرفه ای (whistleblower) در کشف ناهنجاری‌ها، تشکیل اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه با فعالیت در سه حوزه تخصصی بازار، ناشران و نهادهای مالی در سال ۱۳۹۸ به تصویب هیأت مدیره سازمان رسید.

زمانی سبزی با اشاره به اینکه رسیدگی به گزارش های حرفه‌‎ای ناهنجاری عمده مبتنی بر بروز جرم و تخلف در بازار سرمایه، شناسایی خلاهای قانونی، پیگیری، بررسی و رفع آنها از اهداف اصلی این اداره است، افزود: اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه موظف است گزارش‌های "موثق" با موضوع انعکاس "ناهنجاری‌های عمده" بازار سرمایه از جمله جرائم موضوع مواد ۴۶، ۴۷، ۴۹ و ۵۰ قانون بازار اوراق بهادار و تخلفات عمده از قوانین و مقررات که موجب ضرر و زیان ذینفعان، تاثیر بر قیمت اوراق بهادار یا تصمیم اشخاص برای معامله اوراق بهادار یا سلب اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه شود را بررسی کند.

رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه و پیاده سازی سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه را در دستور کار قرار داد و هم اکنون این سامانه به آدرس dideban.seo.ir قابل بهره برداری است.

وی در پایان تاکید کرد: در همین راستا، از همه فعالان و ذینفعان بازار سرمایه دعوت می‌شود گزارش‌های حرفه‌ای خود درخصوص ناهنجاری‌های عمده که "موثق و قابل اثبات" است  از طریق آدرس فوق به اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه ارسال کنند.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها