نوسان

موسسه اعتبارسنجی فیچ لندن (Fitch Ratings) پیش فرض های کوتاه مدت قیمت مواد معدنی و فلزات خود را افزایش داد. براساس ارزیابی این موسسه قیمت بسیاری از کامودیتی ها از تقاضای سرکوب شده در سال ۲۰۲۱ بهره مند شده اند و انتظار می رود تمایلات قوی تر قیمت گذاری به اوایل سال ۲۰۲۲ سرازیر شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ این موسسه اعلام کرد فرضیات خود پیرامون قیمت مس را به دلیل شرایط قیمتی بسیار قوی از ابتدای سال تاکنون (YTD) افزایش داده است و به عقیده آن قیمت مس از سوی موجودی کم، بهبود اقتصادی، بسته های محرک مالی و انتظارات برای افزایش تقاضای میان مدت با توجه به بحث انتقال انرژی حمایت می شود. 

این موسسه همچنین انتظار دارد برخی اصلاحات قیمتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل کاهش تقاضا، کاهش موارد اختلالات احتمالی در تامین و افزایش تولید معادن رخ دهد. بطور کلی بازار در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تا حد زیادی متعادل می شود.

قیمت لحظه ای بالای سنگ آهن ناشی از تقاضای قوی چین است اما انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ شاهد اصلاح قیمت باشیم. دولت چین اخیرا نگرانی هایی را در مورد رشد قیمت فولاد و مواد خام مطرح کرده است که این امر ممکن است بر بازارهای نهایی تاثیرگذار باشد. 

عرضه در سال ۲۰۲۱ به میزان ناچیزی افزایش خواهد داشت اما بازار همچنان با کسری مواجه خواهد بود. 

دولت چین همچنین قصد دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای اکثر صنایع آلاینده نظیر فولاد را کاهش دهد. لذا در حالی که این موضوع حمایت کوتاه مدتی را از حاشیه سود فولاد و تقاضا و قیمت سنگ آهن فراهم خواهد کرد اما کاهش تولید فولاد چین می تواند تقاضای بلند مدت سنگ آهن را تحت تاثیر قرار دهد.

این موسسه همچنین از تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن انتظار رشد فزاینده عرضه را دارد که سبب متعادل شدن بازار در میان مدت و بلند مدت می شود.

تقاضای آلومینیوم از سوی بهبود اقتصادی و محدودیت های عرضه در چین حمایت می شود و موسسه فیچ انتظار دارد چین به دلیل تلاش های خود در زمینه کربن زایی، به عنوان یک واردکننده خالص آلومینیوم باقی بماند. از اینرو علاوه بر پیش بینی افزایش قیمت در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برای آلومینیوم این موسسه فرضیات قیمت خود را نیز برای سال ۲۰۲۳ کمی افزایش داده است.

موجودی روی کم است و همین امر از قیمت ها در کوتاه مدت حمایت می کند که در فرضیات جدید موسسه اعتبارسنجی فیچ نیز منعکس شده است. با این وجود انتظار این موسسه این است که عرضه معدنی در بلند مدت با تقاضا مطابقت داشته باشد.

این موسسه افزایش ناچیزی در فرضیات طلا داشته که این مسئله منعکس کننده قیمت های قوی تر از ابتدای سال تاکنون و پتانسیل فرصت های سرمایه گذاری در جای دیگر با کاهش محرک ها است.

تقاضای زیاد برای فولاد ضد زنگ هنوز از قیمت های تجدید نظر شده نیکل در کوتاه مدت حمایت می کند و انتظار موسسه مذکور، تعدیل نرخ ها در میان مدت است.

زغال کک شو تنها کالایی است که این موسسه فرضیات کوتاه مدت قیمت خود را برای آن کاهش داده است. قیمت گذاری لحظه ای استرالیا به عنوان شاخص و معیار، عملکرد ضعیفی در فرضیات قبلی موسسه فیچ داشته و آنرا تحت تاثیر ممنوعیت چین در عرضه مواد استرالیایی قرار داده است.  

با این حال انتظار می رود بازار تاحدودی عادی شود زیرا چین ممنوعیت ها را تاحدودی کاهش داده و همچنین عرضه های بیشتری از منابع غیر استرالیایی به چین منتقل می شود. بنابراین این موسسه فرضیات قیمتی را برای سال ۲۰۲۱ بدون تغییر حفظ کرده است.

این موسسه قیمت زغال سنگ حرارتی را برای هر دو شاخص در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ افزایش داده است. بازتاب تقاضای زیاد، عرضه محدود و موجودی کم در شرکت های تولید برق عامل این رشد بوده است. افزایش فرضیات میان مدت تحت تاثیر مقاومت دولت چین در برای افزایش قیمت های زغال است. علاوه بر این دولت های محلی در مناطق تولیدکننده زغال جهت منافع بیشتر انگیزه دارند عرضه را همچنان محدود نگه دارند.

با وجود ممنوعیت واردات زغال سنگ استرالیا قیمت های بالای زغال داخلی در چین و محدودیت های عرضه از قیمت های صادراتی در میان مدت حمایت می کند. موسسه فیچ انتظار دارد قیمت پس از سال ۲۰۲۱ با کاهش هزینه های حمل و نقل و جایگزینی زغال در ترکیب انرژی نرمال شود.

فیچ در گزارش خود ذکر کرده که فرضیات چرخه میانی قیمت مواد معدنی و فلزات در پیش بینی قیمتی آن در نظر گرفته نشده است. با این حال با توجه به پیش فرض های اصلاح شده، انتظار تغییر در رتبه بندی وجود ندارد. 

برخی افزایش هزینه ها و نوسانات نرخ ارز از جمله تضعیف ارزش دلار آمریکا و تقویت سایر ارزها در اقتصادهای دارای بخش معدنی بزرگ، تاثیر مثبت قیمت های بالا را بر جریان نقدینگی تولیدکنندگان تعدیل می کند. بطور کلی فرضیات قیمتی این موسسه ماهیتی محافظه کارانه دارد.

*کیوان جعفری طهرانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها