کرونا+کشاورزی

بررسی بازار محصولات کشاورزی در جهان نشان می‌دهد که قیمت این محصولات همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. تازه‌ترین گزارش بانک جهانی از تحولات قیمتی این بازار، حاکی از پرشتاب‌ترین رشد در ۷ سال گذشته است. براساس اعلام بانک جهانی، در نخستین فصل سال جاری میلادی، درمجموع شاخص قیمتی محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی ۹ درصد در مقایسه با فصل قبل رشد کرده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ نکته مهم در این بازار، شتاب گرفتن نرخ رشد قیمت این محصولات است. طبق آمارهای رسمی، نرخ رشد شاخص قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول سال جاری به ۲۰ درصد رسیده است که در ۷ سال گذشته چنین رشدی را تجربه نکرده است.

برپایه این گزارش، برآوردها حاکی از این است که در سال ۲۰۲۱ شاخص قیمت محصولات کشاورزی در دنیا ۱۴ درصد بالاتر از ۲۰۲۰ باشد. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۲ از شتاب این رشد کاسته خواهد شد به‌طوری‌که این شاخص با رشد کمتر از ۲ درصدی همراه خواهد بود. از ماه آوریل سال گذشته میلادی به دلیل افزایش امیدواری‌ها به بهبود شرایط اقتصاد جهانی، روند صعودی شاخص قیمتی بازار محصولات کشاورزی رو به رشد گذاشته که در اولین فصل امسال بر میزان رشد قیمت‌ها افزوده شده است.

به اعتقاد بانک جهانی، دلیل افزایش قیمت محصولات کشاورزی در فصل اول سال جاری، کمبود عرضه برخی از محصولات به‌خصوص سویا و ذرت بوده است. کاهش عرضه این محصولات در شرایطی که تقاضا برای آن‌ها در چین، افزایش چشمگیری داشته، زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کرده است. البته افت ارزش دلار در بازار جهانی هم سبب شد تا شاخص قیمت محصولات کشاورزی افزایش یابد.

رشد ۲۵ درصدی قیمت غلات

طبق گزارش بانک جهانی در فصل اول امسال، بیشترین افزایش قیمت به غلات اختصاص داشت. کمبود عرضه به دلیل نبودن نیروی کار کافی برای برداشت محصولات در سال تولیدی جاری عامل اصلی افزایش قیمت غلات در فصل اول امسال معرفی شده است. در فصل اول امسال شاخص قیمت غلات در دنیا ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. همچنین در این فصل قیمت برنج و گندم ۱۰ درصد و قیمت ذرت ۷ درصد نسبت به فصل پایانی سال قبل رشد کرده است. مهم‌ترین بررسی تحولات این بازار، این است که قیمت انواع محصولات کشاورزی در بالاترین سطح طی یک دهه اخیر و شاخص قیمت محصولات کشاورزی در بالاترین سطح طی ۷ سال اخیر قرار دارد. بااین‌حال، کارشناسان معتقدند به دلیل رشد بالای قیمت‌ها در فصل نخست سال جاری، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها تا پایان سال ضعیف است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها