• ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
  • کد خبر: 51259
امیر هامونی

هامونی مدیرعامل فرابورس گفت: دامنه نوسان بورس فعلا قرار نیست تغییری کند و با شرایط فعلی ادامه خواهیم داد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم اینکه طی روزهای اخیر سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس از احتمال باز شدن تدریجی دامنه نوسان تا انتخابات پیش رو خبر داده و گفته بود: نگاه غالب این است که دامنه نوسان باید با یک روند تدریجی باز شود، خود سازمان بورس هم برنامه‌هایی در این رابطه دارد اما مدیر عامل فرابورس در رابطه با دامنه نوسان گفت: نباید  بورس کشور خودمان را با سایر بورس های دنیا مقایسه کنیم. مثلا در بعضی کشورها دامنه نوسان باز است و یک نماد مثبت و منفی ۱۰۰ درصد نوسان می کند ولی در این کشورها سهم حقیقی ها ۲ درصد است و ۹۰ درصد دست حقوقی ها و هلدینگ ها است، که این افراد حرفه ای هستند، اما این در حالی است که در کشور ما ۱۰۰ درصد حقیقی ها حضور دارند و  حقیقی هایی که سواد مالی درستی ندارند. 

او در ادامه گفت: وقتی نقدشوندگی کاهش پیدا کند حضور بازارگردان ها افزایش پیدا می کند، اما باید توجه به تفاوت اقلیم داشته باشیم برای مثال در کشور ژاپن دو نوع بازار وجود دارد یکی بازار بازگردان ها و دیگری بازار بازارگردان ها و مردم است. در کشورهای دیگر برای نمادی که با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شود، ۴ عدد بازارگردان وجود دارد.

هامونی بیان کرد: برای برداشتن دامنه نوسان یک سری پیش نیاز احتیاج است اگر دامنه نوسان نداشته باشیم خیلی بهتر از داشتن دامنه نوسان ۱۰ درصدی است.

این مقام مسئول گفت: علت اصلی وضعیت فعلی بورس را باید در اقتصاد کلان و تصمیم گیری ها و سیاست ها ی کلان،  بررسی کنیم اما دامنه نوسان جزو ریسک های غیر سیستماتیک است.

او افزود: قرار نیست همیشه بازار بورس با دامنه نوسان نامتقارن باشد و این دامنه نوسان نامتقارن در کشورهای محدودی اعمال شده است .  سازمان بورس، برنامه ای برای متقارن کردن دامنه نوسان ندارد ولی اگر بشود آن متغیرهایی که غیر اقتصادی هستند و روی تحلیل افراد تاثیر می گذارند را کنترل کند برای بازار سرمایه بسیار خوب است.

هامونی ادامه داد: در شرایطی که هیجانات و متغیرهای اقتصادی روی بازار سرمایه اثر می گذارد،  شورای عالی بورس تمام تلاش خود را کرد که این عوامل را کنترل کند.

او تصریح کرد: بحث عرضه اولیه بدون دامنه نوسان، بحث مهمی است، با توجه به بحث حق تقدم ها می توانیم دو نوع عرضه اولیه داشته باشیم اول برای افراد حرفه ای و هلدینگ ها باشد تا این حرفه ای ها کشف قیمت کنند و بعد از کشف قیمت این عرضه اولیه را در اختیار مردم و سهامداران قرار می دهند.

هامونی گفت: با متقارن شدن بازار موافق هستم ولی باید تصمیم متقارن سازی از طرف شورای عالی بورس گرفته شود و این دغدغه همه فعالان بازار سرمایه است که بازار سرمایه به سمت متقارن سازی برود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها