معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا چند هدف اصلی وجود دارد که ایجاد شفافیت و اصلاح توزیع خودرو از جمله این موارد هستند. به عقیده مسئولان می توان از طریق سازوکار شفاف بورس کالا، شکاف زیاد قیمتی میان حاشیه بازار و نرخ های مصوب خودرو را کاهش یابد و خرید خودرو را رقابتی و شفاف کرد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا ناصر پور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا، در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: طرح عرضه خودروهای سبک در بورس کالا چند ماهی است که توسط نمایندگان مجلس مطرح شده و در حال پیگیری است. این طرح قبل از آنکه کلیاتش در کمیسیون صنایع مطرح شود، طی جلسات متعددی  که صورت گرفت، تصمیمات متعددی توسط مبدعان این طرح، قطعه سازان، خودرو سازان، اداره استاندار و سایر نهادهای ناظر نیز اتخاذ شد.

وی بیان کرد: کلیات این طرح در کمیسیون صنایع و معادن اعلام وصول شده اما به نظر می‌رسد که این امر جای بحث‌های بسیار دارد، حال باید منتظر باشیم تا این طرح در آینده به طور رسمی در مجلس تایید شود تا بتوانیم این مسئله را در بورس کالا عملی کنیم.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اظهار کرد: افرادی که به دنبال اجرایی شدن این طرح در بورس کالا هستند،  اهدافی دارند که نخست می‌توان به بحث شفافیت با توجه به  شکاف قیمتی که بعضا به ضرر صنعت خودرو است، اشاره کرد؛ دوم بحث توزیع است به علت آنکه مسئولان متصور هستند که می‌توانند از طریق بورس کالا امر خرید خودرو را رقابتی کنند.

ناصر پور تصریح کرد: عامل سوم آن است که از آنجایی که بازار خودرو غیر متشکل و شکاف قیمتی در آن وجود دارد؛ بورس کالا به عنوان یک بازار متشکل می‌تواند آن را ساماندهی کند به گونه‌ای که تفاوت قیمتی که در آن وجود دارد را کاهش دهد.

در پایان باید گفت از آنجایی که شکاف قیمتی در بازار خودرو افزایش یافته طرح عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند تاثیر به سزایی بر بازار خودرو داشته باشد و مانع از دستکاری دلالان بر قیمت  این کالا شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها