به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل شرکت بازرگاني توسعه نيشكر و صنايع جانبي گفت: میزان عرضه روزانه ۸ هزار تن شکر در بورس کالای ایران مناسب است و عرضه شکر در بورس کالای ایران موجب کوتاه شدن دست دلالان و واسطهها از این محصول و رسیدن آن به دست مصرفکننده واقعی میشود.
علیرضا حمیدی مدیرعامل شرکت بازرگاني توسعه نيشكر و صنايع جانبي با اشاره به اینکه طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی قرار شده، روزانه ۸ هزار تن شکر در بورس کالا به منظور تعادل بازار عرضه شود، افزود: بازار مصرف شکر کشور، حدود ۶ هزار تن در روز است و قرار بر عرضه ۸ هزار تن شکر در بورس کالا شده است. به این ترتیب عرضه شکر بیش از تقاضا است و جای نگرانی بابت کمبود عرضه نیست.
وی ادامه داد: در روز ۸ هزار تن شکر در بورس کالای ایران عرضه میشود که از این میزان ۳ هزارتن توسط شرکت بازرگاني توسعه نيشكر و صنايع جانبي و ۵ هزار تن دیگر آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران عرضه میشود. همچنین همانطور که گفته شد این میزان عرضه بیش از تقاضا است و به طور مثال روز گذشته یک هزار تن شکر روی تابلو ماند و مازاد بود.
مدیرعامل شرکت بازرگاني توسعه نيشكر و صنايع جانبي، بیان کرد: در واقع عرضه شکر در بورس کالای ایران سبب میشود که شکر به دست مصرف کننده واقعی، با قیمت مصوب برسد. به این ترتیب دست دلالان و واسطهها از این بازار کوتاه میشود. این درحالی است که عرضه شکر خارج از مکانیسم بورس کالا سبب میشود شکر به جای رسیدن به دست مصرف کننده واقعی به کسانی فروخته شود که پول بیشتری پرداخت میکنن و واسطه هستند.
حمیدی اضافه کرد: تنظیم بازار از طریق مکانیسم بورس کالا از تعیین دستوری قیمت در بازار به مراتب بهتر است و در واقع این نوع عرضه شیوه ای است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته از آن استفاده میشود. همچنین برای خریداران شکر در بورس کالای ایران قیودی وجود دارد که مصرف کنندگان واقعی شکر شناسایی می شوند. به این ترتیب مصرف کنندگان واقعی شکر که پروانه ساخت و بهرهبرداری دارند و فعال هستند مدارک خود را به بورس کالا ارائه میکنند و با تایید از سوی مسوولان مربوطه، اجازه خرید شکر را دریافت میکنند.
به گفته مدیرعامل شرکت بازرگاني توسعه نيشكر و صنايع جانبي، شفافیت معاملات در بورس و رسیدن محصول به دست مصرفکننده نهایی از مزایای عرضه شکر در بورس کالای ایران است.
منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر