مس

در شرایطی که طی روزهای اخیر رشد بهای ارز و تاثیر آن بر بازار کامودیتی ها را شاهد هستیم، قدرت «عرضه» مطلوب کالاها در برابر تقاضا نیز فاکتوری است که در معاملات کاتد مس بورس کالای ایران خودنمایی می کند؛ عرضه مطلوب کاتد مس در بورس کالا باعث شده تا معاملات این محصول بدون التهاب و در تعادل کامل انجام شود و تولیدکننده و مصرف کننده این محصول نیز به دور از هیاهو به فعالیت تولیدی خود مشغول باشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از دنیای اقتصاد؛ تفاوت معاملات در فولاد و مس درحالی که هر دو بازار از افزایش نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند نمایانگر آن است که نسبت دادن هر افزایش بهای محصول به رشد نرخ دلار نادیده گرفتن سایر عوامل تاثیرگذار در بازار است. اگرچه از سویی رشد نرخ ارز به‌صورت مستقیم با افزایش قیمت‌های پایه به افزایش بهای کالاهای فلزی منجر می‌شود و از طرف دیگر این افزایش نرخ؛ ورود نقدینگی به بازارهای کالایی را درپی دارد اما نباید از تاثیر نسبت عرضه در مقایسه با تقاضا بر بازارها غفلت کرد. استمرار عرضه متناسب با تقاضا در رینگ معاملاتی کاتد مس باعث ایجاد ثبات در این بازار شده اما ضعف نسبی عرضه شمش فولاد در رینگ معاملاتی زمینه رقابت قابل ملاحظه برای این محصول میان خریداران و التهاب در این بازار را فراهم کرده است.

معامله بدون رقابت کاتد مس

درحالی که در روز یکشنبه ۱۵ تیر، نرخ دلار آزاد به کانال ۲۱ هزار تومان نیز وارد شد و همین موضوع انتظار افزایش بهای تمام کالاها از جمله محصولات عرضه شده در بورس کالا را فراهم کرده بود اما کاتد مس عرضه شده در رینگ معاملاتی بورس کالا بدون رقابت و با قیمت پایه معامله شد. شرکت ملی صنایع مس ایران ۴ هزار تن کاتد مس را در رینگ معاملاتی بورس کالا با قیمت پایه ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم عرضه کرد؛ میزان تقاضای به ثبت رسیده برای این محصول ۳ هزار و ۸۰۰ تن بود و در نهایت نیز این محصول با قیمت پایه و بدون رقابت معامله شد.

البته نرخ پایه عرضه کاتد مس در روز یکشنبه نسبت به نرخ پایه در معاملات هفته قبل افزایش ۵ درصدی داشته است، این افزایش نرخ پایه از سویی به علت رشد بهای جهانی مس ظرف یک هفته اخیر و از سوی دیگر به علت افزایش نرخ دلار نیمایی قابل توجیه است.  وجود متقاضیان مشخص برای کاتد مس و عرضه مستمر این محصول از سوی تولیدکنندگان عامل کنترل این بازار با وجود افزایش نرخ دلار در هفته‌های گذشته بوده است. اتفاقی که در زمینه شمش فولاد صورت نگرفته و همزمانی کاهش عرضه این محصول در بورس کالا و رشد نرخ ارز باعث شدت گرفتن رقابت میان خریداران این محصول شده که در نهایت اوج‌گیری قیمت‌ها را درپی داشته است. افزایش بهای شمش فولاد به‌عنوان محصول میانی خود عاملی برای رشد قیمت محصولات پایانی به‌شمار می‌رود و از آنجا که خرید محصولات پایانی فولاد در رینگ معاملاتی بورس کالا برای تجار نیز آزاد است، صف خریداران زیاد شده که درنهایت به رقابت بیشتر و افزایش بهای محصولات منجر می‌شود.

درحالی رقابت برای کاتد مس در رینگ معاملاتی بورس کالای کشور محدود است که بهای جهانی این محصول در بورس فلزات لندن روند افزایشی دارد و قیمت کاتد مس، پس از ۶ ماه در روزهای ابتدایی ماه جولای مجددا به کانال ۶ هزار دلار به ازای هر تن وارد شده است. همچنین میزان تقاضا برای این محصول در این بازار افزایش پیدا کرده که همین موضوع کاهش موجودی انبارهای مس بورس فلزات لندن را درپی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها