تزئینی

یکشنبه هفته آینده تالار نقره ای میزبان عرضه ۶۵۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی در قالب قرارداد کشف پریمیوم است. قراردادی که به گفته معامله گران و فعالان این بازار ابزاری برای غلبه بر ریسک های اقتصادی و نوسانات قیمتی بوده و در مواقع بحرانی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در فروش کالا و تامین به موقع مواد اولیه موردنیاز برای تولیداتشان اطمینان خاطر می دهد.

به گزارش «کالاخبر» سارا مکتبی معامله گر شرکت کارگزاری آگاه با بیان اینکه معاملات کشف پریمیوم برای محدود کردن ریسک قراردادهای بلندمدت برای خریدار و فروشنده است؛ گفت: این قرارداد در مواقع بحرانی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطمینان خاطر می دهد و نوعی گارانتی را برای معامله گران محصول فراهم می کند؛ به این صورت که برای مثال ابتدای هر ماه قرارداد کشف پریمیوم با تعیین قیمت مبنا در بورس انجام می شود، سپس در سررسید با توجه به شرایط بازار، نرخی به عنوان نرخ پریمیوم اعلام و قرارداد نهایی می شود.

وی افزود: در این قرارداد فروشنده اطمینان پیدا می کند که تقاضای مورد نیاز برای محصولش وجود دارد و می تواند برای آینده برنامه ریزی کند و خریدار نیز از ضمانت لازم برای تحویل محصول مورد نیاز خود برخوردار می شود بنابراین می توان گفت این قرارداد بابت ریسک هایی که قابل پیش بینی نیست منعقد می شود.

مکتبی بر لزوم فرهنگ سازی برای شناخت صنایع با ابزارهای مالی نوین تاکید کرد و گفت: باید به شرکت ها اعلام شود که فلسفه قرادادهای کشف پریمیوم این است که نوسانات قیمتی را پیش بینی کند و در روزهای التهابی بازار و تغییرات سریع قیمتی برای فروشنده و خریدار اطمینان خاطر ایجاد کند؛ این اتفاق همان معضل فعلی اقتصاد ماست که بسیاری از فعالان صنعت و تولیدکنندگان چشم انداز روشنی از آینده خود ندارند. بنابراین شرکت ها می توانند در زمان التهابی بازار و نوسان قیمتی از این قراردادها برای پوشش ریسک استفاده کرده و خود را در مقابل نوسانات قیمتی بیمه کنند.

بیمه ای در برابر التهابات

ساناز صمدی تحلیل گر کارگزاری کارآمد نیز در خصوص مهم ترین مزایای این ابزارها را در پوشش ریسک های احتمالی صنایع می داند و معتقد است: مهم ترین مزیت استفاده از قراردادهای کشف پریمیوم این است که همچون اوراق سلف موازی استاندارد، راهکاری مفید برای هج کردن ریسک های متحمل بر مصرف کننده و تولیدکننده یک کالای خاص است.

وی افزود: در شرایطی که قیمت کالاهای وابسته به بازارهای جهانی با نوسانات شدید ناشی از بروز هر التهابی همچون شیوع ویروس کرونا مواجه است، ابزارهای مالی نوین می توانند به تولیدکننده و یا مصرف کننده کالاها در پوشش ریسک های ناشی از این نوسانات کمک کند. ضمن اینکه به کمک این ابزارها خریدار و فروشنده آن کالا می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به برنامه ریزی برای تولید آتی خود اقدام کنند.

این تحلیل گر بازار سرمایه اظهار کرد: استفاده از این نوع قراردادها می تواند امکان برنامه ریزی برای تولید محصول را با ایجاد اطمینان خاطر از تامین به موقع مواد اولیه مصرفی، به خریدار ارایه کند؛ به طوری که در زمان انعقاد قرارداد کشف پریمیوم، خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای اساسی استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی، تعیین می شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه موردنیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی اطمینان حاصل می کند. فروشنده نیز با امنیت خاطر از اینکه خریداری برای محصولش وجود دارد، براساس افق زمانی مندرج در قرارداد، برای تولید خود برنامه ریزی می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بازه زمانی بلندمدت ریسک های احتمالی و عدم اطمینان از شرایط تولید و روند قیمت ها در آینده بیشتر ظهور و بروز می کند، کاربرد قراردادهای کشف پریمیوم در بازه های زمانی طولانی تر کاربرد بیشتری داشته و با پوشش ریسک های احتمالی، آینده را برای دو طرف تضمین می کند.

صمدی با اشاره به اینکه استفاده از این ابزارها هنوز در میان صنایع جایگاه خود را پیدا نکرده، اما زیرساخت های آن در بورس کالا فراهم است، گفت: بورس کالا در حالی این ابزار را در اختیار صنایع قرار داده که باید با فرهنگ سازی، شرکت ها از مزایای زیاد آن مطلع شوند که البته با توجه به نوپا بودن این ابزار مالی به تدریج شاهد توسعه و ترویج استفاده از آن در میان تولیدکنندگان خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها