قیر

یکشنبه هفته آینده ۲۸ اردیبهشت ماه جاری۶۵۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی در قالب قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه می شود که کارشناسان رواج این دست ابزارهای مالی را راهکاری در راستای پوشش ریسک تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عنوان می کنند. در همین زمینه کارگزار قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی در قالب قرارداد کشف پریمیوم، پنج مزیت اصلی را برای این شیوه معاملات نام می برد که در این گزارش می خوانید.

عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام به عنوان کارگزار عرضه کننده قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی در قالب قرارداد کشف پریمیوم، در خصوص این عرضه ها به «کالاخبر» گفت: پالایش نفت جی در سال گذشته نیز از این قرارداد برای فروش قیر ۶۰۷۰ صادراتی خود استفاده کرد و برای یک بازه حدود ۶ ماهه اقدام به انعقاد ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم در بستر بورس کالای ایران کرد. با توجه به استقبالی که طی سال گذشته از سوی خریداران صورت گرفت، مدیران این مجتمع بنا بر شرایط حاکم بر بازار نفت و فرآورده ها و مشتقات نفتی تصمیم به فروش مجدد تولیدات خود در قالب قرارداد کشف پریمیوم این بار در تعداد بیشتری قرارداد کردند. به طوری که یکشنبه هفته آینده ۶۱ قرارداد برای انجام معامله از خرداد ماه تا اسفند ماه امسال منعقد می شود.

مزیت اول، برنامه ریزی تولید

سیروان امینی افزود: این معاملات مزیت های متعددی برای خریدار و عرضه کننده در پی دارد. به طوری که در وهله اول، تولیدکننده عملا می تواند ریسک های ناشی از عدم توان تولید محصول تحت تاثیر نبود تقاضا در آینده را برای خود پوشش دهد و برای تولید آتی خود برنامه ریزی بهتری داشته باشد. چراکه در صنعت تولید فرآورده های نفتی و مشتقات آن به دلیل مشکلات مربوط به ذخیره سازی و نگهداری محصولات تولیدی، در صورت عدم برنامه ریزی برای تولید و فروش، مشکلاتی برای تولیدکننده به وجود می آید. این در حالی است که به کمک قرارداد کشف پریمیوم، تولیدکننده می تواند برای بازه های زمانی مختلف و براساس قراردادهای منعقده اقدام به تولید کند.

مزیت دوم، پوشش ریسک قیمتی

وی امکان پوشش ریسک ناشی از نوسان احتمالی قیمت ها را به عنوان مزیت دوم نام برد و اظهار داشت: در این نوع قراردادها آثار ناشی از تغییرات قیمتی محصولات متناسب با شرایط روز بازار، پوشش داده می شود. چراکه قیمت نهایی کالاها در این نوع قرارداد در زمان انجام معامله نهایی و قطعی می شود و در نتیجه خریدار و فروشنده نگرانی از بابت نوسان قیمت محصول موردنظر در آینده را ندارند.

مزیت سوم، تامین مالی

این کارگزار کالایی ضمن تاکید بر اینکه قرارداد کشف پریمیوم قدرت برنامه ریزی لازم برای تولید آتی را به خریدار و فروشنده کالا ارایه می کند، گفت: مزیت دیگر این قراردادها از جنبه تامین مالی است. چراکه خریدار بخش اندکی از وجه معامله را در زمان انعقاد قرارداد پرداخت می کند و تا موعد تحویل می تواند نسبت به تامین مابقی وجه معامله اقدام کند که این موضوع برای واحدهایی که با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند، نکته حائز اهمیتی است.

وی ادامه داد: عرضه کننده هم می تواند براساس قراردادهایی که دارد، نسبت به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود برای تولید اقدام کند. چراکه براساس این قراردادها می داند که در هر ماه از سال متعهد است چه حجمی از یک کالا را تولید کرده و به خریدار تحویل دهد. به این ترتیب، این تولیدکننده می تواند محاسبه کند که براساس حجم فروش خود در قراردادهای منعقده، چه حجمی ورودی سرمایه داشته و با چه حجمی از هزینه و خروجی منابع مالی مواجه است؛ در نتیجه می تواند برای تامین سرمایه در گردش خود از طریق روش های مختلف تامین مالی، راحت تر برنامه ریزی کند.

مزیت چهارم، توسعه ابزارهای مشتقه

امینی با اشاره به اینکه ایران یکی از عمده ترین تولیدکنندگان مشتقات و فرآورده های نفتی است، گفت: با توسعه ابزارهای مالی از جمله قرارداد کشف پریمیوم و نقش آن در معرفی و راه اندازی بازار مشتقه فرآورده های نفتی، ایران می تواند به عنوان یک شاخص تعیین قیمت در دنیا مطرح شود و اگر این توسعه با حضور دیگر تولیدکنندگان بزرگ کشورمان نیز اتفاق بیفتد، می توانیم معاملات آتی و سایر قراردادهای مشتقه را بر پایه این کالاها راه اندازی کنیم.

مزیت پنجم، نظارت دقیق و شفافیت معاملات

عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام در بیان مزیت مهم دیگر این قراردادها گفت: با سازوکاری که در این معاملات تعبیه شده، بورس کالا در بخش نظارت بر اهلیت خریدار و بازرسی مدارک و مستندات موجود زمان لازم را در اختیار دارد. چراکه بورس از امروز می داند که برای تاریخ مشخصی چه معاملاتی انجام می شود و می تواند شرایط خریدار و فروشنده را از حیث ضوابط و مقررات موجود بررسی کند. این در حالی است که در معاملات نقدی چنین زمانی برای بررسی و تایید صلاحیت و اهلیت خریدار و فروشنده وجود ندارد.

وی در خاتمه سخنان خود با پیش بینی اینکه این ابزار مالی جدید در بین صنایع و کالاهای مختلف پر کاربرد خواهد بود، اظهار کرد: قرارداد کشف پریمیوم می تواند برای کالاهای اساسی مختلف در بورس کالای ایران و محصولاتی همچون سنگ آهن و وکیوم باتوم مورد استفاده قرار گرفته و به رونق و توسعه معاملات بلندمدت در بورس کالای ایران و همچنین اثرگذاری مناسب در تولید کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها