• ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
  • کد خبر: 38783
جهان

۴ اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول معتقدند اقتصاد جهانی به دلیل تاثیرات ویروس کرونا و اقدامات گسترده کشورها برای محدود کردن دامنه شیوع این ویروس مدتی است که وارد دوره رکود شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فایننشال تایمز، ۴ اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول معتقدند اقتصاد جهانی به دلیل تاثیرات ویروس کرونا و اقدامات گسترده کشورها بری محدود کردن دامنه شیوع این ویروس مدتی است که وارد دوره رکود شده است.

در حال که ویروس از چین به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده، اقتصاددانان دیگر احساس نمی کنند که باید در انتظار انتشار آمارهای قطعی برای تایید بروز رکود در اقتصاد جهانی باشند. مقامات ارشد سابق صندوق بین المللی پول در این نکته اتفاق نظر دارند که تامین نیازهای بهداشت عمومی شهروندان نخستین اولویت است، اما به گفته آنها با توجه به کاهش شدید رشد اقتصاد دولت ها باید خود را برای افزایش شدید هزینه ها جهت حمایت از بنگاه های اقتصادی و خانوارها آماده کنند.

سیاستگذاران و مقامات فعلی تاکنون از هشدار علنی نسبت به تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی خودداری کرده اند. مارک کارنی، رئیس کل بانک مرکزی انگلیس از پیش بینی رکود برای اقتصاد این کشور خودداری کرده و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا تنها گفته یک «شوک عمده» بر اقتصاد اروپا وارد خواهد شد.

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول در این باره گفت، پیش بینی اینکه چه اتفاقی ممکن است رخ دهد دشوار است اما تبعات ناشی از عالم گیری کرونا شبیه یک رکود عادی نیست. برای مثال آمارهای اقتصادی چین نشان دهنده افتی بسیار عمیق تر از یک افت رشد عادی است که قبلا اقتصاددانان پیش بینی می کردند.

وی افزود: «این یک درس آسان نخواهد بود... اگر یک سیاست واکنشی تهاجمی در پیش گرفته شود که بتواند جلوی تبدیل این وضعیت به یک بحران مالی عمده را بگیرد، یک شوک گذرا را شاهد خواهیم بود.»

اما اقتصاددانان ارشد سابق صندوق بین المللی پول به اندازه خانم گوپینات خوش بین نیستند. کنت راگوف، استاد دانشگاه هاروارد در این باره می گوید: «احتمال بروز یک رکود جهانی بیش از ۹۰ درصد است.»

مائوریس آبستفلد، استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا هم اظهار داشت، با توجه به اتفاقاتی که در چین، اروپا و آمریکا شاهدش هستیم نمی دانم چطور شما فکر می کنید که یک افت رشد شدید را تجربه نخواهیم کرد.

اولیور بلانچارد، محقق انستیتوی پترسون هم گفت، تردیدی ندارم که رشد اقتصاد جهانی در شش ماهه نخست امسال منفی خواهد بود. نیمه دوم سال بستگی به این خواهد داشت که دوره اوج شیوع کرونا چه زمانی فرا برسد، اما به نظر من در نیمه دوم سال هم شاهد رشد منفی خواهیم بود.

راگورام راجان، استاد مدرسه کسب و کار بوس شیکاگو و رئیس سابق بانک مرکزی هند گفت، عمق لطمه وارد شده به اقتصاد جهانی بستگی به موفقیت دولت ها در مهار ویروس خواهد داشت. اگر دوره شیوع ویروس طولانی شود قطعا فشار بیشتری بر سیستم اقتصاد جهانی وارد خواهد ساخت.

وی افزود، طولانی شدن دوره شیوع بیماری همچنین ممکن است منجر به موج دوم تبعات منفی شود. یعنی کارگران بسیاری اخراج شوند، تقاضا بار دیگر کاهش یابد و اعتماد بلندمدت در بازارها افت کند. «این نوع تاثیرات و تعطیلی کارخانجات بستگی به طول مدت دور نخست شیوع بیماری دارد و اینکه چه گام هایی برای کاهش اثرات منفی دور نخست برداشته می شود.»

صندوق بین المللی پول رکود جهانی را به وضعیتی می گوید که در آن نرخ رشد اقتصاد جهانی (که معمولا حدود ۳.۵ تا ۴ درصد است) به زیر ۲.۵ درصد برسد. البته تمام اقتصاددانان پیشین صندوق با دقیق بودن این تعریف موافق نیستند، اما همه آنها معتقدند فارغ از هر تعریفی که برای رکود جهانی داشته باشیم، اقتصاد جهانی هم اکنون وارد دوره رکود شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها