کالاخبر- اعتقاد دارم اگر سایت های تخصصی در حوزه بازار سرمایه به شیوه های بدیع و نو مطالب خود را به اطلاع مردم، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برسانند، بدیهی است می توانند بسیار مؤثر باشند. بخشی از این اطلاعات به عامه مردم مربوط است، مثل نحوه سرمایه گذاری در بورس و بخشی از آنها به شرکت ها و افراد حرفه ای ارتباط دارد، مثل شیوه های تأمین مالی و ابزارهایی که بورس در اختیار آنها می گذارد. بدیهی است محتوای مورد نیاز هر یک از این دو گروه متفاوت از دیگری بوده و بنابراین شیوه ای که یک رسانه محتوا را تهیه و در اختیار آنها می گذارد، اهمیت ویژه ای دارد.
اما، در مورد پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر که در حوزه بورس کالا فعالیت دارد، باید به این نکته توجه کرد که حوزه بورس کالا مربوط به سرمایه گذاری مردم عادی نیست؛ بلکه به فعالیت سرمایه گذاران بزرگ، شرکت ها و افراد حرفه ای بازار مرتبط است. بنابراین، محتوای تولیدی مربوط به آن باید مناسب نیازهای این گروه ها باشد. بسیاری از این گروه ها کاملا با بازار آشنا هستند و اطلاعات تخصصی و جامع تری در این زمینه میخواهند. بنابراین، زبان تهیه مطالب برای آنان با افراد عادی متفاوت بوده و با توجه به این که فضا و ظرفیت برای توسعه بورس کالا بسیار گسترده است، سایت های تخصصی همچون کالاخبر، مسیری طولانی برای ایفای رسالت رسانه ای و فرهنگ سازی خود پیش رو دارند. نکته حائز اهمیت این است که هر چقدر بورس کالا عادلانه تر به تخصیص منابع و تأمین منابع مورد نیاز صنایع بپردازد و اعتبار خود را در اقتصاد کشور افزایش دهد، تبلیغات و اطلاع رسانیشما به عنوان یک سایت تخصصی درباره مزایای کارکرد این بازار و ابزارهای موجود در آن مؤثرتر خواهد بود. بنابراین، کارکرد خود بورس ها و نحوه عملکرد آنها با روند اطلاع رسانی ارتباط مستقیمی دارد.
پس، نمی توان نقش مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در توسعه بورس کالا و ابزارهای مالی آن در اقتصاد کشور نادیده گرفت. البته همانطور که ذکر شد، روند اطلاع رسانی از محتوای واقعی تهی نیست و باید همسو با پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد کشور، حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مرتبط با این بورس نیز توسعه یابد.
در رابطه با اطلاع رسانی نیز، استفاده از شیوه های نو و متناسب با مخاطبان مختلف بورس کالا ضروری است؛ به شکلی که محتوا باید براساس موقعیت دانشی و مهارتی مخاطب تهیه شود و به طور طبیعی اطلاع رسانی به یک سرمایه گذار بازار مشتقه با کشاورزی که قیمت محصولات کشاورزی در بورس را دنبال می کند، متفاوت است.
در اهمیت سایت اطلاع رسانی کالاخبر نیز باید اشاره کنم که معاملات مربوط به قراردادهای آتی زعفران، زیره سبز، پسته و گواهی سپرده کالایی این محصولات، مسایل جدیدی در اقتصاد بخش کشاورزی است؛ عمده کشاورزان و فعالان این حوزه با کارکردهای این ابزارهای مالی ناآشنا هستند. از این رو در آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مستمر به این افراد نباید خسته شد.
حتی شاید لازم باشد سال ها در این حوزه تبلیغ شود تا به نقطه مناسبی از حجم معاملات برسیم. بنابراین باید در حوزه معرفی ابزارهای مالی مربوط به این محصولات، مدت طولانی و به صورت مستمر آموزش داد و اطلاع رسانی کرد، به ویژه آنکه آشنا کردن گروه هایی که در بازار سنتی فعالیت دیرینه ای دارند و از فضای فکری بورس جدا هستند، دشوار است. توجه داریم این اطلاع رسانی به زبان ساده و به شکل مناسب و مستمر است که اثرگذار است. بنده معتقدم زمانی که حداقل یک بیستم کشاورزان فعال کشور از وجود ابزارهای مالی بورس کالا و کارکردهای آن ها مطلع شوند، میتوان چهره واقعی رینگ کشاورزی بورس کالا را با حجم انبوه محصولات مشاهده کرد. در تحقق این رویداد، اطلاع رسانی و تقویت بعد فرهنگ سازی جایگاه ویژه ای دارد.
پایگاه اطلاع رسانی کالاخبر به همراه سایر سایت های اطلاع رسانی تخصصی بازار سرمایه با توجه به ظرفیت های بالای بازار سرمایه در اقتصاد ایران، راهی طولانی در حوزه آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در پیش دارند. مهم آن است که واقعیت بازار با اطلاع رسانی ها منطبق باشد. مهم آن است که بورس های کالایی با انجام معاملات صحیح و رقابتی بازتاب اطلاع رسانی سایت هایی مثل شما باشند.
*حسین عبده تبریزی
ارسال نظر