به گزارش «کالاخبر»؛ حامد سلطانینژاد در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه هر کالایی که می خواهد در بورس کالا عرضه شود باید چند خصوصیت داشته باشد، توضیح داد: کالای مذکور باید بازار نقد قوی داشته باشد؛ یعنی بازاری داشته باشد با تعداد فعالان زیاد که قیمت هایش هر روز به عموم مردم اعلام میشود؛ خصوصیت دوم و مهم این است که کالا باید قابل استاندارد شدن باشد.
وی با بیان اینکه کالاهایی که تاکنون در تابلوی اصلی بورس کالا عرضه شده اند عموما این ویژگیها را داشته اند، گفت: مبنای ما این است که یک کالای استاندارد را در بورس عرضه کنیم تا خریدار و فروشنده بدانند کالا را با چه ویژگیهایی مورد معامله قرار میدهند و اگر این ویژگیها در کالا نباشد خریدار می تواند بعدا ادعای حقوقی مطرح کند؛ بنابراین کالاهایی که همگن نیستند خصوصیت عرضه در بورس کالا را ندارند.
مدیرعامل بورس کالای ایران درمورد عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ایران در بعضی از زمینهها در حوزه کالاهای کشاورزی جزو تولیدکننده های برتر است؛ بنابراین امکان عرضه آن محصولات در بورس کالا وجود دارد که در این راستا بازارهایی هم در کشور و در شهرهای مختلف شکل گرفته است. برای مثال مشاهده می کنیم که حتی معاملات فردایی زیره در میان فعالان قدیمی بازار این محصول انجام می شود، تقریبا چیزی شبیه به بازار مشتقه بورس که این امر نشان دهنده نیاز فعالان بازار زیره به آینده نگری و پوشش ریسک است.
سلطانینژاد با بیان اینکه زیره، زعفران و پسته در بورس کالا عرضه میشوند، اظهار کرد: دنبال آن هستیم که خرما، کشمش و محصولات دیگر را هم در بورس کالا عرضه کنیم و احتمالا عرضه دو محصول ذکر شده تا پایان سال انجام شود.
ارسال نظر