غلات

تجارت جهانی غلات به ‌عنوان یکی از بخش‌های مهم و اصلی بورس‌های کالایی جهان در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ میلادی رکورد تازه‌ای را ثبت کرده که در تاریخ این بازار بی‌سابقه است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از کنسول بین‌المللی غلات (ای –جی-سی) در سال ۲۰۱۹ ارزش تجارت این محصولات در بازار جهانی به مرز ۳۷۵ میلیون تن رسید که ۳ درصد بیشتر از حجم تجارت شده در سال گذشته میلادی بوده است. البته تجارت تمام محصولات دسته غلات رشد نکرده، ولی اغلب آن‌ها رشد را تجربه کرده‌اند.
بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ میلادی ۲.۱ میلیارد تن غلات در دنیا تولید شد که نسبت به سال قبل از آن، یک درصد بیشتر بوده است. در این سال تولید گندم و جو در دنیا افزایش یافته است، این در حالی است که تولید ذرت بالغ‌ بر ۱.۸ درصد کمتر از سال قبل بود. از طرف دیگر در سال تولیدی جاری میزان مصرف غلات نیز با یک درصد افزایش به مرز ۲.۱۸۸ میلیارد تن خواهد رسید.
یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که در سال جاری میلادی مورد مبادله قرار گرفته، برنج است که در شمار زیادی از کشورهای آسیایی به‌عنوان منبع اصلی غذا محسوب می‌شود. در این سال، تولید برنج در کشورهای چین و هند که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در جهان هستند، کاهش یافت، ولی رشد تولید در دیگر کشورهای تولیدکننده این محصول، افت تولید را جبران کرد.
هرچند طی سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حجم تجارت برنج در دنیا نسبت به سال قبل از آن ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد، ولی انتظار می‌رود در سال پیش رو دوباره شاهد افزایش حجم تولید باشیم. همچنین تولید دانه‌های سویا در دنیا در سال مورد مطالعه با ۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۳۴۱ میلیون تن رسید.
گفتنی است، رشد یا افت تولید و تجارت غلات تأثیر مستقیمی بر رونق بورس‌های کالایی دنیا دارد. در بورس کالای ایران نیز غلات ازجمله گندم، جو، ذرت و برخی دانه‌های روغنی بخشی از معاملات را تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها