علی اکبری

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معقتد است به هر میزان عرضه کالاهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش یابد، مانع از بزرگ تر شدن بازارهای غیررسمی و غیرشفاف می شویم و این اتفاق، ضرورت رونق تولید ملی است.

به گزارش «کالاخبر»، این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با میزان اظهار داشت: بورس کالا ظرفیتی است که بهترین شیوه مبادلات کالاها را در اختیار تولیدکنندگان بالادست و پایین دست قرار می دهد و تقویت این بستر در واقع یک ضرورت ملی برای گسترش شفافیت در اقتصاد است.

اکبری با اشاره به موفقیت بورس کالا در اجرای سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت در چند سال گذشته، گفت: در شرایطی که نوسانات ارزی معادلات بازارها را بهم زد اما باز شاهد ورود زعفران، زیره و به تازگی پسته در بورس کالا بوده ایم تا فعالان این بازارها نیز با ابزارهای مالی بورس کالا آشنا شوند.

موافق عرضه گندم در بورس هستم

وی درباره عرضه گندم در بورس کالا گفت: گندم همواره در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می شد و براساس سیاست قیمت تضمینی نیز روی تابلوی بورس قرار گرفت اما مشکل اصلی در این زمینه نرخ گذاری این محصول است که با قیمت جهانی گندم تفاوت زیادی داد و همین امر با رسالت بورس یعنی کشف واقعی قیمت در تضاد است.

اکبری اظهار کرد: گندم محصولی است که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است و در مدت زمان کوتاهی خریداری می شود. بنابراین مکانیسم بورس کالا برای کاهش تخلفات و کیفیت نامطلوب برخی محموله ها می تواند نقش به سزایی داشته باشد؛ در این زمینه موافق عرضه گندم در بورس هستم زیرا امکان نظارت کامل و مستمر بر معاملات بورس وجود دارد و همین شفافیت از بروز مشکلات جلوگیری می کند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: بورس کالا، سازوکار شناخته شده ای است که در همه نقاط دنیا از کشورهای توسعه یافته تا در حال توسعه نیز از این بستر معاملاتی استفاده می شود از این رو به نظر می رسد که با افزایش اختیارات به این بورس و پشتوانه های قانونی که وجود دارد می توان نسبت به عرضه و معامله انواع کالاهای مهم و مواد اولیه در این مکانیسم بهره برد که اگر نیاز به حمایت مجلس باشد نیز این اتفاق صورت می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها