حسین شیرزاد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای نخستین بار با ایجاد انگیزه سود و جذابیت‌های بورسی توانستیم فعالان بازار سرمایه و بخش کشاورزی را به بازار مدرن بورسی زعفران هدایت کنیم به طوریکه سال گذشته در رکوردی جدید در معاملات بورس کالای ایران، ۶۸ تن زعفران مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایرنا، حسین شیرزاد در نشستی با فعالان اتحادیه‌های ملی و استانی زعفران افزود: سال گذشته با مداخله گری هدفمند سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،  ۶۸ تن زعفران در بورس کالا عرضه شد  که بالاترین رکورد در طول فروش بورسی زعفران کشور محسوب می شود.

وی اظهار داشت: براساس اطلاعات آماری سازمان مرکزی تعاون روستایی، درحدود ۹۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظام بهره برداری خرده پایی و کشت آبی به زراعت زعفران اختصاص دارد و این محصول در تمامی استان‌های کشور (هر چند به مقدار اندک) تولید می‌شود، اما حدود ۹۲ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: عملکرد در هکتار زعفران طی ۱۰ سال گذشته رشد ملایمی داشته و میانگین عملکرد برای کل کشور (در ۹ استان برتر) معادل ۳۸۹ کیلوگرم و برای سه استان مزبور نیز ۲۰ درصد بیشتر بود.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد مناطق زیر کشت زعفران، برداشت این محصول به صورت دستی و غیر مکانیزه انجام می‌گیرد و صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های بالاتر از ۳۰ گرمی در سال ۹۵ بالغ بر ۲۱۰ تن و به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار بود و این روند در سال‌های ۹۷-۹۶ رشد داشته و به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها