گندم

روسیه صادرکننده بزرگ گندم در جهان است و دولت این کشور طی سال های اخیر با حمایت از کشاورزان توانست بازار گندم بسیاری از رقبای خود را تصاحب کند. اما در ماه های اخیر قیمت گندم این کشور نیز در بازارهای جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و اکنون هرکیلوگرم گندم این کشور، با ۶۶ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته، حدود ۰.۲۵ دلار، معادل ۲۱۰۰ تومان صادر می شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از غلات نیوز، از اواسط سال ۲۰۱۴ آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم های بی سابقه ای علیه روسیه اتخاذ کردند. دولت این کشور نیز به منظور مقابله با آثار احتمالی این تحریم در بازار مواد غذایی، به حمایت های قابل توجه از تولید محصولات کشاورزی روی آورد و توانست علاوه بر رشد تولید این محصولات در بازه ۳ ساله، رکورد صادرات گندم خود را نیز ارتقاء دهد.

شکستن رکورد تولید غلات و صادرات گندم

سال گذشته حدود ۱۳۴.۱ میلیون تن غلات در روسیه توسط کشاورزان این کشور تولید شد که از رکورد قبلی این کشور در سال ۱۹۷۸ نیز بیشتر بود. گندم از جمله محصولاتی بود که به دلیل استراتژیک بودن آن به لحاظ تامین پروتئین و کالری مصرفی خانوارهای این کشور، مورد حمایت دولت روسیه قرار گرفت.

از این رو آمارها نشان می دهد پس از سال ۲۰۱۴ میزان تولید گندم در این کشور افزایش پیدا کرد و این کشور توانست در سال ۲۰۱۶ رکورد صادرات گندم در جهان را نیز بشکند؛ به گونه ای که روسی ها در سال گذشته حدود ۵.۷۹ میلیارد دلار گندم به دیگر کشورها صادر کردند.

گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده از سوی دولت روسیه میزان حمایت های مالی دولت از صنعت کشاورزی در سال جاری از ۳.۸۵ میلیارد دلار به ۴.۳۲ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد هر کشاورز به منظور تولید گندم به ازای هر هکتار حدود ۳۵ دلار یارانه مستقیم نیز دریافت می کند که این موضوع کمک شایانی به تولید این محصول طی سال های اخیر کرده است.از سویی دیگر مقامات دولتی روسیه به منظور کاهش قیمت محصولات خود اقدام به تخصیص یارانه به سوخت و حمل و نقل این محصول کردند تا حضور خود در بازارهای جهانی این محصول راهبردی را تثبیت کنند.

رشد صادرات گندم روسیه و تسخیر بازار صادراتی کشورهای بزرگ تولید کننده

تداوم روند حمایت از تولید گندم در روسیه طی سال های اخیر موجب شد این کشور به بزرگترین صادرکننده گندم در جهان تبدیل شود و جایگاه آمریکا را در این زمینه تصاحب کند.

این کشور توانست طی ماه های گذشته بسیاری از بازارهای گندم که پیش از این به آمریکا و کشورهای اروپایی اختصاص داشتند، را تصاحب کند و گندم خود را به کشورهایی نظیر مکزیک، عراق، عربستان و مصر ارسال کند.

روس ها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۳ میلیون تن گندم به ارزش ۵ میلیارد دلار (هرتن گندم به ارزش ۱۵۱ دلار) به کشورهایی نظیر مصر، ترکیه، بنگلادش، سودان، یمن، نیجریه، آذربایجان و… صادر کردنداین در حالی است که آمریکا در سال گذشته حدود ۲۷ میلیون تن گندم به ارزش ۶ میلیارد دلار به کشورهای دیگر صادر کرد که قیمت هر تن گندم این کشور بیش از ۲۲۰ دلار بود.

رشد ۶۶ درصدی قیمت گندم روسیه در بازارهای جهانی

پائین بودن قیمت گندم روسی یکی از مولفه های اساسی دولت روسیه برای گسترش بازار صادراتی گندم این کشور محسوب میشد، به نحوی که بر اساس اعلام سخنگوی بازرگانی گندم آمریکا، صادرکنندگان این کشور توانایی رقابت با گندم های روسی را نداشتند.اما بررسی های اخیر یک موسسه پژوهشی نشان می دهد پس از تثبیت جایگاه گندم روسیه در کشورهای واردکننده این محصول، قیمت گندم روسیه به شدت نسبت به نمونه های دیگر افزایش پیدا کرده و گندم های این کشور در بازارهای جهانی نایاب شده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده از بازار گندم جهانی نشان می دهد قیمت هر تن گندم روسی طی ماه های اخیر به بیش از ۲۵۲ دلار در هر تن رسیده است و قیمت هر تن گندم آمریکایی و اروپایی ۲۴۴ و ۲۴۲ دلار است.به عبارت دیگر قیمت هر کیلو گندم روسی که طی ماه های گذشته با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) حدود ۱۹۰۰ تومان بود، در حال حاضر به بیش از ۲۱۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت گندم روسیه طی ماه های اخیر و بیش از ۶۶ درصدی نسبت به سال گذشته نشان دهنده موفقیت این کشور در صادرات است و مشوقی برای تولید و صادرات بیشتر این محصول از سوی کشاورزان روسی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها