زعفران

بازارهای هدف صادراتی به پایداری و شفافیت اهمیت زیادی می‌دهند و تنها با فروشندگانی کار می‌کنند که این دو ویژگی مهم را دارا باشند تا از تامین محصول مورد نظرشان در فواصل مختلف اطمینان پیدا کنند؛ بورس کالا این امکان را فراهم می‌کند که با ایجاد نظام شفاف عرضه و تقاضا و تبعیت قیمت‌ها از این نظام به همراه عرضه مستمر، اعتمادها به محصول ایرانی جلب شود.

به گزارش «کالاخبر»؛ مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به  ایلنا گفت: پیش از عرضه زعفران در بورس ملاحظه می‌شد که چگونه دلال بازی ( یا به معنی درست تر سفته بازی) برای این محصول صادارتی بازار سیاه ایجاد می‌کرد و در عین حال که هیچ شفافیتی در بازار وجود نداشت، کشاورزان به حق واقعی خود نیز نمی رسیدند.

او خاطرنشان کرد: همه فعالان بازار که عرضه زعفران در بورس، اتفاقات و نوسانات را با جزئیات پیگیری کرده اند، به خوبی قابل ملاحظه می کنند که یک نظام شفاف چگونه توانست عرضه و تقاضا و حتی قیمت این محصول استراتژیک را به نظم و سیاقی مشخص درآورد.

به گفته افنانی آنچه در بورس کالا اتفاق افتاد آن بود که روند فروش به درستی هدایت شد و قیمت‌گذاری در یک قالب صحیح پیش رفت. با ادامه این روند، اعتمادها کم کم ایجاد شد و بازار مطمئن کالا شکل گرفت که حضور همه فعالان بازار زعفران برای تکمیل این روند لازم است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: باید بر این نکته تاکید کرد که برای حفظ بازار لازم است همچنان ثبات رویه را در دستور کار قرار دهیم

افنانی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که زعفران کالایی صادراتی است، با پایداری این بازار ثابت می‌توان برای بازارهای صادراتی نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشت. بازارهای هدف به پایداری و شفافیت اعتقاد دارند و به این ترتیب می‌توان با برقراری نظامی شفاف، برنامه‌ریزی بلندمدت برای بازارهای صادارتی داشت.

افنانی اظهار کرد: ما باید همچنان ارتباطمان را با فروشندگان و خریداران جهانی از طریق بورس کالا ادامه دهیم و خود را نیز موظف کنیم که زعفران را با بسته‌بندی مناسب به آنها تحویل دهیم، در این صورت نوسانات و اتفاقات حاشیه‌ای نخواهند توانست در قیمت‌گذاری ما در عرصه جهانی خللی ایجاد کنند و ما تعیین کننده همیشگی قیمت خواهیم بود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، ایران تولیدکننده اصلی زعفران است و اگر با همین روال و قیمت‌گذاری در بورس کالا پیش برویم، تولید ما هم افزایش پیدا خواهد کرد و حتی کشاورزان بیشتری این تمایل را پیدا می‌کنند که زعفران کشت کنند. اگر از تجربیات بد گذشته درس بگیریم و ثبات رویه را ادامه دهیم، می‌تواند این اعتماد را به وجود بیاورد که در بلند مدت قیمت و برند زعفران را کامل در دست خود بگیریم

او در پایان عنوان کرد: در همه جای دنیا مانند بورس لندن و بورس‌های معتبر جهانی دیگر، کسانی که کالاهایی را به نحو مطلوب ارائه داده‌اند، همان‌ها نیز توانستنه‌اند قیمت‌گذاری را در دست بگیرند، اگر همین اقدامات در مورد زعفران هم در ایران و بورس انجام شود و بحث ارزش‌گذاری و روال آن توسط شرکت‌ها به درستی صورت بگیرد و به خوبی اجرایی شود، ما نیز ابتکار عمل در دنیا را بیشتر به دست خواهیم آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها