• ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
  • کد خبر: 1770

انتشار، عرضه و فروش اوراق سلف موازی استاندارد می تواند به عنوانی ابزاری نوین مسیر توسعه صنعت نفت را شتاب بخشد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، صنعت نفت ایران با جذب سرمایه گذاری های جدید می تواند روند توسعه خود را با شتاب بیشتری طی کند و افزون بر روشهای معمول که در سالیان گذشته مورد استفاده قرار گرفته است امروز بازار سرمایه ایران نیز مشارکت فعالی در تامین مالی طرحهای مختلف توسعه ای نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی دارد.

یکی از روشهای نوینی که به تازگی استقبال خوبی از آن شده است انتشار اوراق سلف است. انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره و نیز اوراق سلف استاندارد پی. وی. سی برای تامین گردش مالی پتروشیمی آبادان که به ترتیب از سوی بورس انرژی و بورس کالای ایران انجام شد نشان داد بازار سرمایه می تواند محلی مطمئن برای تامین سرمایه های مورد نیاز در صنعت نفت ایران باشد.

بدون تردید اوراق سلف افزون بر این که کمک شایانی در تأمین مالی طرح های توسعه‌ای وزارت نفت می‌کند سبب ورود وجوه سرگردان به بازار سرمایه نیز می‌شود و این اوراق با توجه به این که بازده‌ تضمین‌شده‌ مناسبی دارد و با سایر اوراق مشارکت برابری می‌کند و حتی نسبت به این اوراق سود بیشتری هم دارد، یک مزیت به شمار می‌رود.

همزمان با برنامه های دولت تدبیر و امید برای خروج از رکود و بهبود فضای کسب و کار و تولید، می توان جایگاه تامین مالی را از طریق بازار سرمایه افزایش داد و دراین راه افزایش مشارکت بازار سرمایه می تواند نوید بخش تحولی نوین در سرمایه گذاری باشد.

در این میان معاون وزارت امور اقتصادی و دارایی در گفتگو با خبرنگار شانا با تاکید بر اهمیت توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز در آینده اقتصاد ایران اظهار کرد: ظرفیتهای بسیار خوبی برای استفاده از صندوقهای پروژه، اوراق سلف، صکوک و همچنین انتشار اوراق خزانه به عنوان ابزارهای نوین وجود دارد و در مسیر تامین مالی طرحها می توان با استفاده از این ابزارها به توسعه صنعت نفت کشورمان که پیشران اقتصاد کشور است کمک کرد.

شاپور محمدی افزود: با استفاده از قابلیتهای مختلف موجود در بازار سرمایه می توان سرمایه های خرد و نقدینگی را به سوی طرحهای توسعه ای صنعت نفت به ویژه میدانهای مشترک هدایت کرد و امید است در آینده نزدیک بتوانیم تحولی در سرمایه گذاریهای مورد نیاز را در بخشهای مختلف نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی محقق کنیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری و تعامل میان تمام متولیان امر در بخشهای مختلف هستیم.

همچنین با توجه به موارد اشاره شده، باید در نظر داشت که انتشار اوراق سلف افزون بر تامین منابع مالی شرکتهای فعال در صنعت نفت، گام مهمی در توسعه و رونق بازار سرمایه ایران نیز خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که امروز با توجه به شرایط خاص موجود در اقتصاد کشور، بهینه‌ ترین مسیر حرکت نقدینگی از سطح جامعه به سمت تولید در اقتصاد، مسیر بازار سرمایه و بورس است؛ جایی که تلاقی عرضه و تقاضا، تخصیص بهینه منابع را به همراه خواهد داشت.

از نظر کارشناسان معرفی هر ابزار مالی جدید به رشد در عرضه و تقاضا و رشد بازار سرمایه منجر خواهد شد و بازار سرمایه ایران نیز با توجه به فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری، از این موضوع مستثنا نخواهد بود و تأثیرهای مثبت متنوع‌سازی اوراق به سرعت در بازار بورس ایران نمایان می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که تنوع ابزارهای مالی، سبب جذب نقدینگی موجود در دست اقشار مختلف می‌شود و اگر نقدینگی جذب‌شده به‌ درستی به پروژه‌های توجیه‌پذیر اختصاص یابد، در سطح کلان اقتصاد، کارایی تخصیص منابع خواهیم داشت و این در بهره‌وری اقتصاد و توسعه کشور، نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مقایسه اجمالی نرخ بازده قرارداد سلف موازی استاندارد با نرخ بازده بدون ریسک رسمی نظام بانکی در کشور نشان می دهد در صورتی که کنترل لازم از سوی بانک مرکزی بر روی بانکها و مؤسسه‌ های مالی اعتباری، که نرخ­های سپرده گذاری غیر قانونی و غیر مصوب بانک مرکزی را اعمال می ‌کنند، اثربخش باشد ، نرخ بازدهی این اوراق در سطح قابل قبولی قرار خواهد داشت و تعامل میان نظام بانکی و بازار سرمایه می تواند راه را برای رونق اقتصادی هموار کند.

اکنون جایگاه بورس کالای ایران و نیز بورس انرژی به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه کشور در برنامه ششم توسعه مشخص و آشکار است و مقرر شده که با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی، افزایش سهم موثر بازار سرمایه در مسیر توسعه سرمایه گذاری و ثبات و پایداری و نیز کاهش خطر پذیری فعالیتهای اقتصادی کشور، گسترش و تعمیق نظام جامع تامین مالی صورت پذیرد که اقتصاد ملی و به طور مشخص صنعت نفت ایران به عنوان پیشران اقتصاد کشور می‌تواند برای تحقق این مهم از ظرفیت بورس کالا و نیز انرژی استفاده کند.

شانا- سید فواد نبوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها