آلومینیوم

معاملات آلومینیوم پس از چند هفته ثبات به‌نظر می رسد روند رو به رشدی را در پیش گرفته و میزان معاملات نیز حکایت از رونق تدریجی تولیدات آلومینیوم در کشور دارد، به طوری که افزایش تولید و تنوع محصولات بر رونق معاملات این فلز نقره ای در بورس کالا تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، میزان معاملات آلومینیوم حکایت از افزایش رونق در صنایع پایین‌دستی و نیز ورود تدریجی خریداران جدید در بازار است. آلومینیوم یک فلز بسیار مهم برای حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، لوازم خانگی و لوازم الکتریکی است، اما در ایران این فلز بیشتر از صنایع الکتریکی و ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد و هنوز آن‌طوری که باید خبری از کاربرد آلومینیوم در صنعت خودروسازی نیست. حتی میزان مصرف آلومینیوم در لوازم خانگی در مقایسه با دیگر کشور پایین است. بنابراین در صورتی که این گروه از خریداران نیز به عرصه آلومینیوم وارد شوند، آنگاه تقاضای این فلز در کشور به‌شدت افزایش خواهد یافت و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم همچون قطعه‌سازان و نورد، شاهد رونق بیش از پیش خواهند بود.

از ابتدای سال جاری، بازار آلومینیوم شاهد رونق و افزایش معاملات کلی بود، اما در ۲ هفته اول اردیبهشت، روند قیمت ها ثابت بود و بازار در سکوت فرو رفت. به‌نظر می‌رسد که دلیل اصلی این عقب‌نشینی در درجه اول انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ماه بود که خریداران و تولیدکنندگان بی‌صبرانه منتظر نتایج آن بودند، البته باید عنوان شود که طی ۲ هفته اخیر معاملات آلومینیوم حرکت آرام خود را به‌سمت افزایش آغاز کرده است و این امید نیز وجود دارد که در دوران  پسا انتخابات این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

نمودار ۱ حاکی از آن است که طی هفته آخر اردیبهشت ۱۳۹۶ یعنی از ۲۳ تا ۲۸ این ماه، بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن محصولات آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن تقاضا وجود داشت. این در حالی است که یک هزار و ۱۰۰ تن معامله صورت گرفت. جالب توجه این است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن از عرضه محصولات آلومینیومی به شمش اولیه تعلق داشت. در حالی که در مورد آن تنها ۳۲۰ تن معامله صورت گرفت. از سویی، در مورد بیلت آلومینیوم وضعیت بازار بسیار متفاوت بود. به‌طوری که تنها ۸۰۰ تن عرضه صورت گرفت، اما در مقابل آن بیش از ۹۰۰ تن تقاضا وجود داشت و در عین حال تمامی بیلت آلومینیوم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. علاوه بر ۲ محصول یاد شده، شمش آلیاژی آلومینیوم نیز در بازار از سوی شرکت آلیاژ و فن‌آوری ریخته‌گری آلومینیوم در حدود ۶۰ تن عرضه شد که بدون متقاضی و خریدار از رینگ بورس پایین آمد. نکته بسیار مهم در مورد بازار آلومینیوم طی ۲ هفته گذشته این است که تنها شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به عرضه شمش اولیه می‌پردازد و خبری از دیگر شرکت بزرگ یعنی آلومینیوم المهدی ـ هرمزال نیست.

منبع: اخبار فلزات

                                     

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها