مس

شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی «Goldman Sachs» پیش‌بینی می‌کند که قیمت مس در سال ۲۰۲۵ به طور متوسط به ​​۱۰ هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن برسد که نسبت به آخرین پیش‌بینی قیمت ۱۵ هزار دلار در هر تن ارائه شده از سوی این شرکت، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

به گزارش کالاخبر به‌ نقل از روزنامه «Financial Times»، شرکت گلدمن ساکس رقم پیش‌بینی خود برای قیمت مس در سال ۲۰۲۵ را به یک سوم کاهش داد؛ چراکه کاهش حجم تقاضای چین برای این فلز سرخ، چشم‌انداز حاشیه سود را برای تولیدکنندگان مس در وضعیت نزولی قرار داده است.

شرکت مذکور اخیرا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که روند افزایشی مورد انتظار در بازار مس به دلیل وضعیت نزولی حجم تقاضا برای این فلز در بخش املاک چین محقق نخواهد شد.

تحلیلگران شرکت گلدمن ساکس طی یادداشتی به کاهش میزان مصرف مس در بازار چین که در چند ماه اخیر شیب نزولی سریع‌تری به خود گرفته است، اشاره کردند. به گفته این تحلیلگران، با توجه به تداوم عملکرد ضعیف در بخش املاک چین، کاهش حجم موجودی انبارهای مس و افزایش قیمت این فلز احتمالا بسیار دیرتر از آنچه که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود، اتفاق خواهد افتاد.

وضعیت نوسان قیمت مس در سال ۲۰۲۴

کاهش قیمت مس، منجر به افت حاشیه سود بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی جهان از جمله شرکت‌های «BHP» و «Rio Tinto» که با معضل کاهش قیمت سنگ‌آهن نیز دست و پنجه نرم می‌کنند، شده است. افت ۲٫۱ درصدی قیمت مس در روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ باعث شد که سهام شرکت «Freeport-McMoRan» به میزان ۶ درصد سقوط کند؛ این در حالی است که سهام شرکت‌های «Anglo American» و «Glencore» در روز مذکور بیش از ۴ درصد افت را تجربه کرد.

اگرچه فلز مس به دلیل پیش‌بینی برای افزایش حجم تقاضا برای این فلز در سال‌های آینده مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است اما با این حال، شرکت «BHP» اخیرا در بیانیه خود که متن آن در رسانه‌ها منتشر شده است، اعلام کرد که انتظار می‌رود وضعیت مازاد عرضه در بازار مس در سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و در سال ۲۰۲۵ حتی این شرایط تشدید شود.

گفتنی است قیمت فلز سرخ از ماه می سال جاری میلادی تاکنون تقریبا ۲۰ درصد کاهش یافته و به حدود هشت هزار و ۹۵۰ دلار در هر تن رسیده است و موجی از بدبینی را در میان شرکت‌های مالی بزرگ ارائه‌دهنده وام در مورد چشم‌انداز میان‌مدت بازار مس ایجاد کرده است. همچنین کاهش قیمت مس احتمالا بر حاشیه سود شرکت‌های معدنی بزرگ در آینده تاثیرگذار باشد.

به عنوان مثال شرکت «Freeport-McMoran»، یکی از استخراج‌کنندگان پیشرو مس در آمریکا، تخمین می‌زند که ۲۲۰ دلار در هر تن تغییر در قیمت این فلز، منجر به کاهش میزان درآمد اصلی مورد انتظار این شرکت که جمعا به طور متوسط ۴۳۰ میلیون دلار درآمد خواهد بود، می‌شود. بر اساس داده‌های منتشر شده در خبرگزاری بلومبرگ، با توجه به کاهش حجم تقاضا برای مس که منجر به ورود انبوهی از محموله‌های این فلز به انبارها شده است، حجم ذخایر جهانی فلز سرخ به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته رسیده است.

به دنبال کاهش رقم قیمت پیش‌بینی شده برای مس از سوی شرکت گلدمن ساکس، سایر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی نیز چشم‌انداز پیش‌‎بینی خود برای قیمت مس در بازار را کاهش داده‌اند. در همین راستا، شرکت «Macquarie» اعلام کرد که افزایش حجم عرضه و کاهش حجم تقاضا برای مس، زودتر از حد انتظار بازار این فلز را به سمت وضعیت مازاد عرضه سوق داده است و انتظار می‌رود بازار طی سال‌های ۲۶-۲۰۲۵ در شرایط وضعیت مازاد عرضه باقی بماند.

این شرکت کمترین میانگین قیمت سه‌ ماهه مس برای سال ۲۰۲۶ را حدود هشت هزار دلار در هر تن پیش‌بینی کرده است. این شرکت در پایان بیانیه خود نسبت به پیشی گرفتن حجم تقاضا از عرضه برای مس به دلیل افزایش استفاده از فلز مذکور در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر طی دو سال پایانی منتهی به سال ۲۰۳۰ همراه با افزایش قیمت این فلز هشدار داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها