• ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
  • کد خبر: 90516
مس

پس از افت قیمت مس به دلیل ضعف اقتصاد چین ناشی از محدودیت‌های سختگیرانه کووید، قیمت مس دوباره رشد کرد و به رکورد جدیدی دست یافت، به طوری که در ۲۰ مه ۲۰۲۴، قیمت این فلز به بالاترین حد رسید و سقف قبلی قیمت خود که در مارس ۲۰۲۲ تجربه کرده بود را شکست.

به گزارش کالاخبر، مس که در لوازم خانگی، محصولات الکترونیکی، تجهیزات حمل و نقل و ساخت و ساز استفاده می‌شود از ماه می با کاهش قیمت روبه‌رو بوده و هم اکنون به کمتر از ۹۰۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

مس به کدام سمت می رود؟

آیا قیمت مس می‌تواند روند صعودی خود را حفظ کند و همچنان سودآور باقی بماند؟

در ادامه گزارش، پیش‌بینی قیمت مس را برای سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و فراتر از آن تا سال ۲۰۳۰ بررسی می‌کنیم.

نکات کلیدی

• کمبود در بازار کنسانتره مس احتمالا طی امسال ادامه خواهد داشت، چرا که اختلالات در بخش معدن ادامه دارد.

• روند صعودی قیمت مس همچنان به بهبود بخش املاک چین وابسته است.

• چرخه کاهش نرخ‌های بهره فدرال رزرو می‌تواند تقاضای انباشته‌شده را آزاد کند.

• تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر تسهیل پولی را آغاز کند.

• انتظار می‌رود، گذار به انرژی‌های پاک و تقاضای فزاینده برق در درازمدت به تقویت قیمت مس کمک کند.

مس به کدام سمت می رود؟

در سال ۲۰۲۲ قیمت مس به میزان ۱۳.۸۷ درصد کاهش یافت، زیرا سیاست محدودکننده کووید در چین، فعالیت صنعتی این کشور را کاهش داد و تقاضا برای فلزات صنعتی از جمله مس کاهش یافت. برداشتن محدودیت‌های کووید-۱۹ در چین، بزرگ‌ترین خریدار مس جهان در اواخر سال ۲۰۲۲ کمک کرد تا قیمت‌ مس در آغاز ۲۰۲۳ با شروعی قوی به بالای ۸۳۰۰ دلار در هر تن در بورس فلزات لندن برسد و حتی قیمت مس در اواسط ژانویه ۲۰۲۳ برای مدت کوتاهی به ۹۴۳۰ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت در سال ۲۰۲۳ و بالاترین قیمت از ژوئن ۲۰۲۲ به دلیل خوش‌بینی نسبت به اقتصاد چین پس از بازگشایی مرزهای این کشور در اوایل ژانویه بود.

طی سال ۲۰۲۳ بهبود اقتصاد چین همچنان با چالش‌هایی مواجه بود، از جمله بحران املاک، تقاضای ضعیف محلی و سطوح بالای بدهی‌های دولت محلی و در این سال اقتصاد چین با رشد ۵.۲ درصدی روبه‌رو شد که بیش از هدف ۵ درصدی دولت بود.

با این حال، بر اساس داده‌های ارائه‌شده از Trading Economicsبا احتساب سال‌های پاندمی کرونا، رشد اقتصادی ۲۰۲۳ چین، کندترین سرعت رشد سالانه از دهه ۱۹۹۰ بود.

رکود در بازار املاک چین نگرانی‌هایی را برای بازار تمام فلزات صنعتی به وجود آورده است. بر اساس گزارش S&P Global، بخش املاک چین ۳۰.۸ درصد از مصرف فولاد، ۳۰ درصد از مصرف آلومینیوم و ۲۰ درصد از مصرف مس را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

«اوا مانتی» استراتژیست کالا در بانک ING گفت: چین همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان به شمار می‌رود و رکود در بازار املاک چین به‌عنوان یک مانع بزرگ برای تقاضای مس در سال گذشته بوده است. رکود این بخش همچنان ریسک اصلی برای کاهش قیمت این فلز است.

علاوه بر عدم بهبود چشمگیر در چین، بانک‌های مرکزی، بویژه فدرال رزرو ایالات متحده، همچنان به سیاست‌های نرخ بهره ادامه دادند که به فشار بر قیمت مس افزود.همچنین نگرانی‌های مربوط به عرضه مس به دلیل تلاش چندین تولیدکننده کلیدی برای افزایش تولید، قیمت‌ مس را در سال ۲۰۲۳ در محدوده حمایتی نگه داشت.

به گزارش S&P Global، تولید مس شیلی، بزرگ‌ترین تولیدکننده مس محتوا در جهان، در سال ۲۰۲۳ با ۲.۳ درصد کاهش به ۵.۳۳ میلیون تن رسید که کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ بود.

این کاهش به دلیل شرایط سخت‌ معدن، کاهش کیفیت عیار سنگ‌های معدنی، محدودیت‌های آبی و تاخیر در اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بود. گروه مطالعات بین المللی مس در اکتبر ۲۰۲۳، پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۳ با کمبود ۲۷ هزار تن مس مواجه خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها