• ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
  • کد خبر: 90455
زغال سنگ

قیمت‌ زغال‌سنگ پس از کاهش ۸ درصدی در سه‌ ماهه اول ۲۰۲۴، اندکی روند افزایشی در پیش گرفت. شاخص‌های زغال‌سنگ استرالیا و آفریقای جنوبی از اوج خود در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته‌اند که این امر به دلیل فعالیت‌های اقتصادی ضعیف و کاهش قیمت گاز بوده و در نتیجه آن تقاضا برای زغال‌سنگ در بخش برق تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گزارش کالاخبر ،کاهش چشمگیر قیمت زغال‌سنگ با عرضه قوی و افزایش تدریجی نفوذ برق تجدیدپذیر تقویت شده است. با این حال، قیمت‌ها همچنان بسیار بالاتر از میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ هستند. کاهش شدید قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ نسبت به میانگین سال ۲۰۲۳ اتفاق افتاده و انتظار می‌رود کاهش‌های بیشتری در سال ۲۰۲۵ رخ دهد؛ چراکه تولید برق تجدیدپذیر با افزایش تقاضای برق همگام خواهد شد. ریسک‌های عمده در این چشم‌انداز شامل رشد قوی‌تر از انتظار تولید برق در چین و کمبود برق‌آبی است.

کاهش چشمگیر قیمت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۴

در این میان مصرف جهانی زغال‌سنگ نیز به رکورد جدیدی رسیده است. در سال ۲۰۲۳ مصرف زغال‌سنگ به رکورد جدیدی رسید و با افزایش ۱۲۰ میلیون تن (۱.۴ درصد) نسبت به سال ۲۰۲۲ همراه بوده است. با این حال، رشد تقاضا به دلیل فعالیت‌های اقتصادی ضعیف جهانی، نفوذ بالای برق تجدیدپذیر و کاهش قیمت گاز طبیعی کند شده است. در ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تقاضا به ترتیب حدود ۱۰۰ میلیون تن کاهش یافته در حالی که در چین حدود ۲۲۰ میلیون تن و در هند ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافته است. تغییر تقاضای جهانی به سمت آسیا در سال ۲۰۲۳ ادامه یافت و در حال حاضر چین و هند ۷۰ درصد از کل مصرف جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

میزان تغییرات در مصرف زغال‌سنگ از سال ۲۰۲۰ تاکنون

تولید جهانی زغال‌سنگ همچنان قوی است. بر اساس برآوردها تولید زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵۰ میلیون تن (Mmt) افزایش یافته است. در هند تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافته در حالی که تولید چین حدود ۵۰ میلیون تن رشد کرده که بخشی از آن به دلیل اقدامات ایمنی افزایش‌ یافته در معادن داخلی بوده است. از سوی دیگر، تولید در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ترتیب حدود ۵۰ میلیون تن و ۷۰ میلیون تن کاهش یافته است. در استرالیا، تولید به دلیل کمبود نیروی کار و روند کند صادرات به چین که پس از لغو ممنوعیت واردات استرالیا توسط چین در ژانویه ۲۰۲۳، به‌ طور کامل بهبود نیافته و متوقف شده است.

میزان تغییرات در تولید زغال‌سنگ

تجارت جهانی به رکوردهای جدیدی رسیده است. در سال ۲۰۲۳ تجارت جهانی زغال‌سنگ به رکورد جدیدی رسیده و حدود ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافته است. این رشد عمدتا به دلیل افزایش ۱۵۰ میلیون تنی واردات چین بوده است زیرا تولید داخلی نتوانست با افزایش مصرف همگام شود. با توجه به این الگوهای مصرف، منطقه آسیا – اقیانوسیه حدود ۸۰ درصد از واردات جهانی زغال‌سنگ را به خود اختصاص داده است. در عین حال، اتحادیه اروپا به جای صادرات از روسیه، تجارت با چندین شریک تجاری از جمله استرالیا، کلمبیا، آفریقای جنوبی و ایالات متحده را افزایش داده است.

میانگین میزان واردات زغال‌سنگ اروپا از سال ۲۰۲۱

انتظار می‌رود قیمت زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۸ درصد و در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۲ درصد دیگر کاهش یابد. ریسک‌های صعودی برای چشم‌انداز قیمت زغال‌سنگ شامل رشد بیشتر از انتظار مصرف چین و عوامل مختلفی است که می‌تواند تولید برق تجدیدپذیر را کاهش دهد مانند بارندگی کم یا شرایط بادی ضعیف. ریسک‌های نزولی شامل عرضه فراوان و رشد جهانی کمتر از انتظار است.

فرض اصلی که تقاضای زغال‌سنگ چین در سال ۲۰۲۳ به اوج خود رسیده است، ممکن است با رشد بیشتر از انتظار تولید برق همانند سال ۲۰۲۱ یا کمبود تولید برق‌آبی همچون سال ۲۰۲۳ به چالش کشیده شود. علاوه‌براین، معادن زغال‌سنگ جدیدی در چین در حال توسعه هستند و حدود ۱۱۰ گیگاوات نیروگاه زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۳ تایید شده‌اند که نشان می‌دهد مصرف داخلی زغال‌سنگ می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد. داده‌های تولید سه‌ ماهه نخست ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که تقاضای زغال‌سنگ در بخش برق چین در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت، مگر اینکه تولید تجدیدپذیر در ماه‌های تابستان افزایش و یا تقاضا برای برق کاهش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها