مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده شمش نقره به زودی در بورس کالای ایران افتتاح می‌شود؛ بعد از آن صندوق‌های چندکالایی می‌توانند مجوز سرمایه گذاری روی این فلز را بگیرند و حتی صندوق‌های طلا می‌توانند اساسنامه خود را تغییر دهند و روی نقره هم کار کنند. 

به گزارش کالاخبر،رحمان آراسته در نشست تخصصی مشتقه که در گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، گفت: پذیرش گواهی سپرده شمش نقره در خزانه‌های بورس کالا انجام می‌شود و این معاملات به زودی در بورس کالای ایران افتتاح می شود؛ بعد از آن صندوق‌های چندکالایی می‌توانند مجوز بگیرند و حتی صندوق‌های طلا می‌توانند اساسنامه خود را تغییر دهند و روی نقره هم کار کنند.

وی ادامه داد: موازی راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش نقره، روی فلزاتی از قبیل مس، سرب و روی هم کار می‌کنیم. احتمالا گزینه‌های بعد از نقره این موارد هستند و همه اینها در بستر بورس کالا انجام می‌شود. هم‌راستا با این موارد آتی و آپشن (اختیار معامله) هم روی گواهی‌ها و حتی شاید صندوق‌های چندکالایی، راه‌اندازی می‌شود.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالا با بیان اینکه «در حال تغییر زیرساخت معاملات مشتقه هستیم» گفت: احتمالا تا سه ماه آینده این موضوع قابل‌انجام است، زیرساخت تقریبا کارگزاری‌محور و مانند مدل فعلی سهام است. به این ترتیب، آتی، اختیارمعامله و گواهی سپرده با هم در یک سامانه و با یک کد انجام می‌شود و در تلاش هستیم، گواهی سپرده هم به عنوان بخشی از مارجین آتی قابل‌استفاده شود تا هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند و با آن مدل PRX را بالا می‌آوریم و همه این فرآیند تا سه یا نهایتا چهار ماه آینده اتفاق می‌افتد. /دنیای اقتصاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها