مس

بازار مس چین پس از رکود چند ماهه تقاضا که سرمایه‌گذاران صعودی را متحیر کرده و قیمت‌ها را از بالاترین سطح قیمتی پایین‌تر آورده است، نشان‌دهنده علائم پیشرفت موقتی است.

به گزارش کالاخبر به نقل از فلزات آنلاین، در حالی که تاکنون هیچ تغییر عمده‌ای در بازار مس مشاهده نشده است اما تحلیلگران و معامله‌گران چینی اعلام می‌کنند که خریداران در بزرگ‌ترین بازار مس جهان پس از سقوط قیمت‌ها از بیش از ۱۱ هزار دلار در هر تن در ماه می به کمتر از ۹ هزار دلار در هفته معاملاتی گذشته، بار دیگر شروع به کاهش کرده‌اند.

رابرت ادواردز، تحلیلگر اصلی گروه سرمایه‌گذاری «CRU» در این خصوص، عنوان کرد: ما همچنان این دیدگاه را قبول داریم که ضعف عملکردی در سه ماهه دوم به دلیل تاخیر در تقاضا و اعتصاب جزئی خریداران ایجاد شد.

خرید مس در چین با کاهش قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد

اکنون سوال کلیدی این است که آیا تقاضا تنها در نیمه نخست سال به تعویق افتاده است؛ چراکه خریداران در انتظار بودند تا قیمت‌ها از سطوح رکوردی خود عقب‌نشینی کند. اگر چنین باشد، فرازونشیب‌های فعلی بازار ممکن است نشان دهد که مس در بورس فلزات لندن به قیمت حداقل ۹ هزار دلار معامله می‌شود و این بازار پس از دوره معمولی آرام تابستانی، بار دیگر مسیر پرتلاطم خود را از سر خواهد گرفت.

شیائو جینگ، تحلیلگر ارشد فلزات غیرآهنی در این زمینه بیان کرد: سطح قیمت فعلی در واقع بهتر از پیش منعکس‌کننده اصول داخلی است و تقاضا می‌تواند به آرامی با کاهش مداوم سطح موجودی به روال سابق برگردد.

نشانه‌های امیدوارکننده شامل افزایش حق بیمه واردات، کاهش اندک ذخایر و افزایش نرخ تولید در کارخانه‌های فرآوری و پالایش مس است. حق بیمه یانگشان که معیاری برای تقاضای واردات در چین است، پس از افت بسیار غیرمعمول در قلمرو منفی در ماه‌های می و ژوئن به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته دست یافته است.

هزینه‌های شبکه

انتظار می‌رود که شبکه‌های برق چین در نیمه دوم سال با تقاضای بیشتری مواجه شوند. شرکت چینی استیت گرید بزرگ‌ترین خریدار مس در جهان قصد دارد در سال جاری ۱۳ درصد هزینه‌ها را افزایش دهد.

تحلیلگران همچنین اذعان می‌کنند که افزایش اخیر تقاضا می‌تواند با عرضه محدودتر قراضه مرتبط باشد. دولت چین قرار است تخفیف‌های مالیاتی پالایش قراضه را لغو کند که احتمالا در دسترس بودن قراضه را محدود و در نتیجه تقاضا را برای خرید فلز مس افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، اقتصاد بزرگ چین همچنان با ضعف اعتماد و رکود بلندمدت املاک و مستغلات دست و پنجه نرم می‌کند و سرمایه‌گذاران به صورت بالقوه از اقدامات دولت در حمایت از رشد اقتصادی ناامید شده‌اند؛ بر همین اساس فعالیت کارخانه‌ها در چین برای سومین ماه متوالی در جولای ۲۰۲۴ کاهش یافت.

تحلیلگر اصلی گروه سرمایه‌گذاری «CRU» اظهار داشت: تقاضا برای سال جاری هنوز از بین نرفته و خارج از املاک و مستغلات، نقاط مثبتی هم در اقتصاد این کشور مشاهده می‌شود؛ از جمله تولید خودروهای برقی و ابزار مورد نیاز در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر که عملا نیاز به افزایش مصرف دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها