فلاح

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران با اشاره به روند مطلوب معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا گفت: هر گواهی سپرده شمش طلا اندازه ۰.۱ گرم شمش طلا یا ۱۰۰ سوت طلا با عیار ۹۹۵ است و این معاملات با استقبال اشخاص حقیقی و حقوقی روبه رو شده است.

به گزارش کالاخبر ، جواد فلاح مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا اواخر زمستان دو سال گذشته در بورس کالا آغاز شد و تا شنبه ۲۳ تیرماه امسال، بالغ بر ۶ تن و ۷۷۸ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: عرضه‌کنندگان شمش طلا در بورس کالا عمدتا معادن داخلی کشور هستند؛ امسال نیز در فروردین ماه ۴۴۶ کیلوگرم، اردیبهشت‌ماه ۷۵۵ کیلوگرم، خردادماه ۶۹۱ کیلوگرم و تا بیست و سوم تیرماه ۶۶۱ کیلوگرم گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالا معامله شده است.

او افزود: هر گواهی سپرده شمش طلا اندازه ۰.۱ گرم شمش طلا یا ۱۰۰ سوت طلا با عیار ۹۹۵ است که اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند این اوراق بهادار را خریداری کنند. ضمناً برای اشخاص حقیقی و حقوقی محدودیت سقف دارایی به میزان ۵۰ کیلوگرم اعمال شده است که البته برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا این محدودیت وجود ندارد و می‌توانند به هر میزان که می‌خواهند گواهی سپرده کالایی شمش طلا خریداری کنند.

خرید شیشه جام بدون واسطه با گواهی سپرده بورس کالا

فلاح در ادامه در خصوص معاملات شیشه جام در بازار گواهی سپرده کالایی گفت: معاملات شیشه جام در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا به شکل ناپیوسته انجام می‌شود و معاملات ثانویه ندارد و یک روز معاملاتی در هفته، نمادهای معاملاتی آن قابل معامله می‌باشند. عرضه کنندگان شیشه جام در بورس کالا تولیدکنندگان این کالا هستند و مصرف‌کنندگان هم عمدتا صنایع تبدیلی حوزه شیشه محسوب می‌شوند و اقدام به خرید گواهی شیشه در قالب گواهی سپرده بدون واسطه می‌کنند.

او افزود: قیمت در بورس بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می‌شود و محدوده نوسان قیمت گواهی سپرده شیشه جام مثبت و منفی ۱۰ درصد است.

این مقام مسئول در نهایت اظهار کرد: در سال نخست معاملات شیشه در بورس کالا، قیمت‌ها به سبب شرایط، رقابتی بود، ولی از سال گذشته با توجه به تغییرات بازارهای جهانی و داخلـی، افزایش تولید و کاهش تقاضا تقریبا هیچگونه افزایش قیمتی وجود نداشت و امسال هم تاکنون افزایش قیمتی در حوزه گواهی سپرده شیشه در بورس کالا وجود نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها