نفت

پس از فراز و نشیب‌های فراوان در بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۱، این‌که این بازار در سال جدید میلادی به کدام سو می‌رود، پرسشی است که بسیاری از فعالان اقتصادی به دنبال آن هستند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ در همین زمینه رویترز در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۵۰ درصد رشد کرده است، نوشت: «انتظار می‌رود روند افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد و شاهد عبور قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار باشیم.»

تقاضا نه؛ عرضه، قیمت را تعیین می‌کند

بانک جی پی مورگان نیز در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطلب که درمورد وضعیت همه‌گیری در سال جاری و میزان تقاضا نمی‌توان با قطعیت سخن گفت، نوشت: «آنچه قیمت نفت را در سال ۲۰۲۲ مشخص می‌کند، میزان تقاضا نیست، بلکه میزان عرضه است.

شرکت‌های نفتی در یک سال اخیر، سرمایه‌گذاری کمی در زیرساخت‌های خود انجام داده‌اند و شمار زیادی حتی سرمایه‌گذاری‌های خود در تولید انرژی‌های پاک را افزایش دادند و از بازار سوخت‌های فسیلی فاصله گرفته‌اند. در این شرایط حتی اگر تقاضا هم رشد کند، بازهم نمی‌توان انتظار رشد عرضه را داشت و این مسئله بازار را با تنش قیمتی روبرو می‌کند. تنشی که رشد شدید قیمت را برای بازار نفت به همراه خواهد آورد.»

روند صعودی نفت تا ۱۲۰ دلار

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر بشکه نفت در هفته اخیر بالغ‌بر ۸۵ دلار بوده است که بالاترین قیمت طی دو ماه اخیر است. جی پی مورگان در این مورد نوشت: «فضا برای تداوم روند افزایشی قیمت فراهم است. اوپک پلاس تمایلی برای افزایش شدید میزان عرضه ندارد و تولیدکنندگان غیر اوپکی هم آمادگی لازم را برای این کار ندارند. بنابراین رسیدن قیمت به ۱۰۰ دلار در سال جاری کاملاً قابل پیش‌بینی است و حتی اگر سویه‌های تازه کرونا ایجاد نشود و اومیکرون پایان دهنده همه‌گیری کرونا در دنیا باشد، رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۰۰ دلار در فصل اول سال ۲۰۲۲ اتفاق می‌افتد و روند افزایشی تا مرز ۱۲۰ دلار در سال جدید ادامه خواهد یافت.»

برنده رشد قیمت نفت کیست؟

برپایه این گزارش، رشد قیمت نفت می‌تواند برای کشورهای صادرکننده نفت خبر خوبی باشد، زیرا باعث افزایش درآمد نفتی و جبران خسارت‌های مالی واردشده در سال‌های همه‌گیری می‌شود؛ ولی بدون شک در روند بازسازی اقتصاد دنیا در سال جدید اختلال ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها