رحمنی

جلسه آموزشی آشنایی با معاملات کشف پریمیوم و حراج باز در بازار فیزیکی بورس کالای ایران امروز یکشنبه ۳۰ آبان ماه با حضور کارگزاران برگزار شد. 

به گزارش «کالاخبر»؛ در این جلسه حمیدرضا رحمنی رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران ضمن تشریح قراردادهای کشف پریمیوم در این جلسه آموزشی گفت: در این قرارداد به جای اینکه قیمت در آینده عدد مشخصی بین دو طرف باشد یک فرمول توسط عرضه کننده پیشنهاد می شود و در مورد رقم پریمیوم نیز دو طرف در تالار چانه زنی می کنند.  

وی افزود: این فرمول از دو جز اصلی شامل قیمت مبنا و پریمیوم تشکیل می شود که قیمت مبنا مرجع قیمتی است و در زمان انتشار اطلاعیه عرضه اعلام می شود و پریمیوم مقداری است که در مکانیزم حراج کشف می شود.

رحمنی خطاب به کارگزاران اظهار داشت: پریمیوم مبلغ یا درصدی است که برای محاسبه قیمت نهایی به قیمت مبنا اضافه یا از قیمت مبنا کسر می شود.

وی در بخش دیگری از این جلسه آموزشی مزایای قرارداد کشف پریمیوم را چنین برشمرد: این نوع قراردادها امکان پوشش ریسک خرید و فروش در هر دو سمت خریدار و عرضه کننده را فراهم می کند. از سوی دیگر با قرارداد کشف پریمیوم امکان ایجاد قرارداد بلندمدت در چارچوب و سازکار قانونی برای صنایع ایجاد می شود. همچنین از دیگر مزایای این قرارداد، امکان برنامه ریزی در جهت تولید و فروش از سوی عرضه کننده و حصول اطمینان خریدار در جهت تامین مواد مصرفی، خرید و فروش عادلانه با توجه به شناوری در قرادادهای پریمیوم متناسب با شرایط بازار و تعمیق بازار معاملات کالایی است. 

به گفته رحمنی وجه تضمین قراردادهای کشف پریمیوم در حال حاضر ۶ درصد است و در صورت نیاز به اخذ تضامین تکمیلی پس از برنده شدن خریدار، این تضامین تعدیل خواهد شد. 

رئیس اداره امور ناظران و تالارهای بورس کالا در بخش پایانی این نشست آموزشی، ضمن معرفی، کارکردهای تالار حراج باز بورس کالا را برای کارگزاران تشریح کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه، کارگزاران به بحث و تبادل نظر در خصوص قراردادهای کشف پریمیوم و بررسی کارکردها و مزایای این قرارداد برای صنایع پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها