به گزارش «کالاخبر»؛ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی با هدف تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، مدیریت یکپارچه زنجیره ارزش، کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی و رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار، بازنگری و ابلاغ شد.
متن این دستورالعمل که از سوی دفتر توسعه صنایع پایین دستی اعلام شد، بدین شرح است:
«نسخه جدید (بازنگری شده) دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی طی ابلاغیه شماره ۲۳۳۹۰۱/۶۰ مورخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ و پس از طرح و بررسی در یکصد و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار (نامه شماره ۱۵۱۹۷۴/۶۰ مورخ ۱۹/۶/۱۳۹۹) در قالب ۹ماده و منضم به "شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی" در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۹۹ جهت اجرا ابلاغ شد.
محورهای راهبردی دستورالعمل مذکور شامل موارد زیر است:
۱. دستیابی به اهداف مندرج دراسنادبالادستی کشور ( با تاکید بر قانون ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی)
۲. تدوین نقشه راه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
۳. مدیریت یکپارچه حلقه های زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی
۴. تخصیص بهینه منابع، رفع انحصار و مقابله با ساختار غیر رقابتی در بازار
۵. کمک به ایجاد ثبات در بازار محصولات پتروشیمی ، حمایت و تقویت تولید در صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی
۶. مدیریت عرضه وتقاضای محصولات پتروشیمی و اتکا به مکانیسم بازار در بستر شفاف بورس های کالایی
۷. ایجاد شفافیت در معاملات و نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در بورس کالا
اهم موارد بازنگری شده در نسخه جدید، نسبت به ویرایش قبلی (به شماره ۱۱۲۵۸۶/۶۰ مورخ ۱/۵/۹۷) به شرح زیر است:
-در ترکیب اعضای کمیته تخصصی پتروشیمی، دو تشکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران که مشترکا یک حق رای داشتند، دارای حق رای مستقل شده و تعداد اعضای دارای حق رای از ۷ به ۸ عضو افزایش یافت.
-در فرمول تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی، میانگین ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما بانک مرکزی ایران، مبنای محاسبات قیمت پایه قرار گرفت.
- شیوه نامه فعالیت عاملان توزیع محصولات پتروشیمی، جهت ساماندهی فعالیت عاملان توزیع و جلوگیری از تخلفات احتمالی، مورد تصویب کمیته تخصصی پتروشیمی قرار گرفته و به دستورالعمل پیوست شد .
-کلیه مجتمع ها و تاسیسات پتروشیمی مکلف شدند علاوه بر ثبت اطلاعات تولید، صادرات و برنامه تعمیرات اساسی خود در سامانه الکترونیکی پایش و اطلاع رسانی محصولات پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، آمارهای فروش داخلی، موجودی قابل فروش، اطلاعات بارگیری وحواله های انبار خودرا در سامانه فوق ثبت کنند.
- در راستای بهبود نظارت بر عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی توسط سازمانهای نظارتی و رفع ابهامات و اشکالات در مورد تخلفات در حوزه بازار محصولات پتروشیمی، ماده جداگانهای با این موضوع (ماده ۸ شامل ۴ بند و ۲۰ تبصره) به دستورالعمل فوق افزوده شد.»
ارسال نظر