رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان این مطلب به خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان گفت: همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه آشنایی کشاورزان با سازوکار بورس کالا با جدیت دنبال می شود به طوریکه ما در مراحل مختلف با حضور هیات های مختلف در تک تک استان ها و سر زمین های کشاورزی با کشاورزان صحبت کرده و آموزش های مختلف را در زمینه عرضه محصولات در بورس و مزایای این بازار ارایه می کنیم.
شهلا افشار با اعلان این موضوع که وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی جدی به کارکرد بورس کالا دارد، افزود: هر یک از مزیت های بورس کالا می تواند یک مشکل ساختاری در بخش کشاورزی را پوشش دهد. در وهله نخست که شفافیت قیمت و معاملات بر بازار محصولات کشاورزی با ورود کالاها به بورس حاکم می شود. موضوع دیگر به کیفیت تولید برمی گردد به طوریکه کشاورز به کمک سازوکارهای موجود در این بستر معاملاتی و لزوم رعایت استانداردهای کیفی، تشویق به تولید محصول با کیفیت تر می شود.
افشار اظهار داشت: با توجه به وضعیت تامین منابع مالی و نقدینگی بخش کشاورزی که واقعا برای دولت مشکل آفرین است، بورس کالا در حوزه تامین مالی بخش کشاورزی یک راهکار برای دولت به شمار می رود و به طور حتم در سال های آینده از ظرفیت های این بورس بیش از گذشته استفاده خواهد شد.
رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بورس می تواند همانند تجربه موفق زعفران در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله زیره نیز موفق عمل کند، اظهار کرد: زمانی مدیران ارشد در وزارتخانه اعتقاد چندانی به بورس نداشتند و مطرح می کردند که کشاورز بورس را نمی شناسد، در نتیجه نمی پذیرد که پس از سال ها معامله سنتی محصولش را در بورس عرضه کند. همچنین عنوان می شد که در معاملات گواهی سپرده کالایی، کشاورز به هیچ عنوان برای عرضه محصولش در بورس هزینه انبارداری پرداخت نخواهد کرد اما پس از اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت به همه اثبات شد که بورس کالا بهترین سازوکار برای مبادله کالاهاست.
افشار ادامه داد: در زمان تدوین دستورالعمل ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، همان مدیران پس از مشاهده و ارزیابی مزایا و کارکردهای این بازار، با حضور در استان ها از بورس دفاع تمام قد کردند و امروز وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد ویژه ای به کارکردهای بورس کالا دارد.
وی تاکید کرد: با تلاش هایی که در این زمینه و برای شناسایی مزایای عرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام شد و با توجه به اینکه دولت نقدینگی پایینی دارد، مسئولان و نیز کشاورزان به این نتایج رسیدند که با عرضه محصولات کشاورزی در بورس، شفافیت قیمتی ایجاد می شود، محصول کشاورز برندسازی شده و کشورهای دیگر محصولات ایرانی را در دنیا می شناسند که به مرور و پس از گذار از شرایط خاص اقتصادی کشور شاهد بورسی شدن انواع محصولات کشاورزی خواهیم بود.
اعتماد کشاورزان به بورس
افشار به مشکلات اجرای خرید تضمینی و وصول مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: در قالب اجرای سیاست خرید تصمینی، مشاهده می کنیم که به دلیل مشکلات بودجه ای دولت، مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شود این در حالی است که در بورس، کشاورزان می توانند تنها طی دو روز کاری عمده پول حاصل از فروش محصول خود را دریافت کنند.
رییس اداره معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: همین امر یک انگیزه تشویقی برای کشاورزان شده تا بورس را بیش از گذشته بشناسد و با مزایای آن آشنا شوند. از این رو، باید تلاش کنیم در خصوص معرفی هرچه بیشتر این پتانسیل ها و مزایای بورس بیشتر فرهنگ سازی شود.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نیز طی سال های اخیر به بورس اعتماد کرده اند، گفت: در حال حاضر کشاورزان بگونه ای به بورس اعتماد دارند که حتی در سال گذشته که محصول ذرت در بورس عرضه شد، با وجود آنکه قیمت بازار از قیمت تضمینی خرید آن بالاتر بود، اما کشاورزان اصرار به عرضه محصول خود در بورس داشتند؛ چراکه علاوه بر دریافت سریع پولشان، به مزایای عرضه با این مکانیسم معاملاتی آشنایی پیدا کرده اند.
افشار در پایان گفت: پیش بینی می کنیم امسال رویدادهای مثبت سال گذشته در خصوص محصول ذرت تکرار شده و در خصوص سایر محصولات از جمله زعفران و زیره موفقیت های خوبی در بورس حاصل شود.
ارسال نظر