• ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
  • کد خبر: 51798
طلا

بررسی روند حرکتی بازار جهانی طلا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که این بازار، حساسیت خود را به اخبار مهم ازدست داده است. در ماه‌های گذشته بازار طلا با تحولات و نوسان قیمت بالایی روبرو بود که اغلب ریشه در خبرهای اقتصادی و تحولات سیاسی در دنیا داشت، اما براساس گزارش کیتکو این بازار در روزهای اخیر نسبت به اخبار مهمی مانند سیاست‌های بانک مرکزی امریکا یا تحولات خاورمیانه بی‌اعتنا شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ آمارها نشان می‌دهد در هفته گذشته قیمت طلا برای عرضه در ماه می کاهش یافت و به رقمی معادل ۱۷۳۰ دلار رسید. افت قیمت طلا در بازار آتی ریشه در ابراز امیدواری دنیا در مورد تأثیر مثبت واکسن و رهایی از همه‌گیری دارد. امیدی که به دلیل انتشار اخبار منفی در مورد واکسن‌های «استرازنکا» و «جانسون و جانسون» می‌تواند به‌سرعت رنگ ببازد.

وب‌سایت کیتکو در این مورد تأکید کرد: «در هفته گذشته رئیس فدرال رزرو امریکا مصاحبه‌ای با یکی از برنامه‌های تلویزیونی پربیننده امریکا انجام داد و اعلام کرد که فدرال رزرو به حمایت از اقتصاد این کشور ادامه می‌دهد و سیاست تزریق به اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد. او تأکید کرد تا اواسط سال ۲۰۲۳ نرخ بهره بانکی در کشور کاهش نخواهد یافت که نشان می‌دهد تا آن زمان تأثیرات منفی اقتصادی ناشی از کرونا همچنان در اقتصاد مشهود خواهد بود.»

این در حالی است که تنها امریکا نیست که تصمیم دارد این سیاست را برای دوره‌ای طولانی ادامه دهد، بلکه تمام کشورهای صنعتی قصد اجرای این طرح را دارند و در واقع، این پیام را به بازارها می‌دهند که اوضاع اقتصادی دنیا در آینده نزدیک به وضعیت عادی بازنمی‌گردد.

از طرف دیگر حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای نطنز در ایران هم مسئله دیگری است که نشان از افزایش تنش در منطقه خاورمیانه دارد. این منطقه یکی از مهم‌ترین و استراتژیک ترین مناطق در دنیاست و تحولات منفی در خاورمیانه می‌تواند بر سطح ریسک در فضای اقتصادی و سیاسی دنیا اضافه کند. به دنبال آن، افزایش ریسک زمینه را برای افزایش قیمت در بازار کالاهای سرمایه‌ای که از آن‌ها به‌عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی‌ها نام برده می‌شود، مانند طلا فراهم می‌کند، ولی حتی این خبر هم نتوانست بازار طلا را با شوک قیمتی روبرو کند.

کیتکو در ادامه نوشت: «اگر چنین اطلاعاتی چند ماه قبل منتشر می‌شد بدون شک با افزایش شدید قیمت طلا در بازار مواجه می‌شدیم، ولی بازار طلای دنیا به این اخبار عکس العملی نشان نداد. بی‌تفاوتی بازار به این خبرها را به‌درستی نمی‌توان توجیه کرد ولی شاید بازیگران اصلی در این بازار براین باورند که طلا پتانسیل زیادی برای افزایش قیمت ندارد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها