زعفران

مدیر ملی طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) گفت: در حالیکه هر کیلوگرم زعفران در ایران به زحمت به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد، همین محصول ایران در بازارهای بین المللی به قیمت هر کیلوگرم بالای ۱۰۰ میلیون تومان فروخته می شود و در واقع سود اصلی زعفران ایران به جیب دلالان بین المللی زعفران می‌رود.

به گزارش «کالاخبر» رضا تازیکی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قیمت زعفران صادراتی ایران از ۴۰۰۰ دلار در ۱۰ سال پیش به ۳۰۰ دلار در سال ۹۹ رسیده است، اظهار داشت: متأسفانه هم اکنون هر کیلوگرم زعفران صادراتی ایران به طور میانگین بین ۳۰۰ تا حداکثر ۴۰۰ دلار صادر می‌شود.

مدیر ملی طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) اضافه کرد: این در حالی است که در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، هر کیلوگرم زعفران ایرانی بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار صادر می‌شد. از طرفی، قیمت نهایی خرده و عمده فروش زعفران در بازارهای جهانی از سال ۱۳۹۰ تاکنون بین ۵ تا ۷ هزار دلار در هر کیلوگرم زعفران بوده و هیچ تفاوتی در قیمت نهایی زعفران اتفاق نیفتاده است.

تازیکی ادامه داد: در واقع، با افزایش قیمت دلار در داخل کشور، قیمت زعفران صادراتی کشور کاهش یافته است؛ یعنی بازار جهانی و خریداران خارجی زعفران که ۸ سال پیش حاضر بوده اند به ازای هر کیلو زعفران، ۶۰۰۰ دلار پرداخت کنند، در حال حاضر برای هر کیلو زعفران ایرانی تنها ۳۰۰ دلار پرداخت می‌کنند اما همان خریداران در بازارهای جهانی، زعفران را به قیمت هر کیلوگرم حداقل ۷۰۰۰ دلار به فروش می‌رسانند و سودی در حدود ۶۷۰۰ دلار در هر کیلو زعفران نصیب واسطه یا فروشنده نهایی زعفران در خارج از کشور می‌شود.

به گفته وی مصرف کننده نهایی در بازارهای بین المللی زعفران ایرانی را به قیمت هر کیلوگرم بالای ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند، در حالیکه هر کیلوگرم زعفران در ایران به زحمت به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. در واقع سود اصلی زعفران ایران به جیب دلالان بین المللی زعفران می‌رود.

تازیکی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، آن است که عمده خریداران خارجی زعفران ایرانی، در واقع ایرانیان خارج از کشور هستند که زعفران را از صادرکنندگان این محصول به صورت ریالی خرید می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: تدبیر و سیاست گذاری برای رفع این مشکل از آنجا دارای اهمیت است که فروش زعفران به صورت دلاری و به قیمت‌های واقعی، اولاً موجب افزایش چشمگیر قیمت و ارزش زعفران صادراتی کشور به میزان حداقل ۱۰ برابر فعلی می‌شود و از طرفی موجب افزایش ارزش و سود در تمام زنجیره ارزش زعفران از مزرعه تا صادرات خواهد شد، به طوری که میزان سودآوری هر بخش از زنجیره ارزش زعفران بیش از ۸ برابر شده و ضمن افزایش ارزآوری برای کشور، موجب اشتغال بیشتر، رونق و افزایش سطح معیشت و رفاه کشاورزان و فعالیت این زنجیره خواهد شد.

تازیکی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی در این حوزه افزود: راهکار کوتاه مدت، افزایش سقف تعهد ارزی برای صادرات هر کیلوگرم زعفران به ۳۰۰۰ دلار و راهکار میان مدت و بلند مدت، تقویت و ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک صادراتی متشکل از شرکت‌های صاحب برند صادراتی و حمایت از حضور در بازارهای بین المللی و زنجیره فروش به صورت خرده فروشی زعفران است.

وی اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات جانبی و ترکیبی زعفران را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: اعطای سوبسید و تحقیق برای شرکت‌هایی که بتوانند با عقد قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین المللی یا برندهای بین المللی در بازار نهایی و خرده فروش با برند خود یا برندهای بین المللی فعالیت کنند، از دیگر راهکارهاست.

تازیکی تصریح کرد: نکته این است که با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان توسط ایران تولید می‌شود، افزایش قیمت صادراتی زعفران و اجبار به این موضوع، مشکلی در صادرات این محصول ایجاد نخواهد کرد، زیرا قیمت نهایی زعفران کاهش نیافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها