image.png

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه وزیر امور دارایی و اقتصاد، حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: خاندوزی در راستای حمایت از بازار سرمایه، موضوعاتی همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید و تقویت بازار اولیه را در دستور کار این وزارتخانه قرار داده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه وزیر امور دارایی و اقتصاد، حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: خاندوزی در راستای حمایت از بازار سرمایه، موضوعاتی همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید و تقویت بازار اولیه را در دستور کار این وزارتخانه قرار داده است.

مجید عشقی تصریح کرد: رفع انحصار در تأسیس نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار است. توسعه و عمق بخشی بازار سرمایه از جمله اهداف اساسی در رفع انحصار نهادهای مالی و ایجاد سهولت در صدور مجوزها است اما این هدف، سازمان بورس را در اجرای وظایف نظارتی خود بیش از پیش دقیق‌تر کرده تا مانع هرگونه مشکل احتمالی برای سهامداران شود.

رئیس سازمان بورس با اشاره به دغدغه برخی از فعالان بازار سرمایه مبنی بر افزایش کمی نهادهای مالی بدون توجه به ارتقای کیفیت، تأکید کرد: بازار سرمایه ظرفیت پذیرش تعداد زیادی از نهادهای مالی را دارد و اینگونه نیست که هرچه تعداد نهادها کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آنها نیز راحت‌تر است پس به این بهانه مانع توسعه کمی این دست از نهادهای بازار سرمایه شویم.

وی افزود: اگرچه فرایند صدور مجوزها تسهیل شده است، اما در بازبینی دستورالعمل‌ها، سخت‌گیری و موشکافی‌های بسیاری لحاظ شده و نظارت‌های سازمان نیز پس از شروع فعالیت آنها، سختگیرانه‌تر خواهد شد. همچنین، با دستورالعمل‌ها و مقررات تعیین شده، نظارت‌ها سختگیرانه‌تر شده و با نهادهای مالی متخلف برخوردهای شدید و جدی خواهد شد.

عشقی خاطرنشان کرد: با توسعه بازار از نظر کمی، ایده‌ها و ابزارهای جدیدی نیز وارد بازار می‌شوند که نظارت قوی‌تر را الزامی می‌کند تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود. در این راستا، سازمان بورس هیچ واهمه‌ای از برخورد با متخلفان ندارد.

وی با بیان اینکه نهادهای مالی، ابزارهایی برای ارتقای بازار سرمایه به‌شمار می‌روند، اذعان کرد: با تأسیس یک نهاد مالی، سرمایه، سهامداران، افراد متخصص، کاردان و خبرگان مالی متعددی در یک نقطه جمع می‌شوند تا خدمات مختلفی را بنا به ماهیت خود به مردم ارائه دهند. تجمیع سرمایه‌ها، ایده‌ها و تخصص‎های مختلف، به بهبود کمیت و کیفیت فرایند خدمات‌رسانی در بازار سرمایه و در نهایت توسعه این بازار می‌انجامد .

این مقام ارشد سازمان بورس با اشاره به شرکت‌های کارگزاری به عنوان یکی از حلقه‌های مهم بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: از سرگیری صدور مجور تأسیس شرکت‌های کارگزاری، به افزایش شمار این نهادهای مالی می‌انجامد که ارتقای کیفیت و کمیت شرکت‌های کارگزاری از طریق رقابت بیشتر در این صنعت را در پی دارد. زیرا با ایجاد رقابت کافی در این صنعت، شاهد انگیزه‌های خلاقانه بیشتر، ارتقای کیفیت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهیم بود .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به صدور مجوز تأسیس یک شرکت‌ کارگزاری، گفت: بیش از یک دهه، به دلایل مختلفی با هیچ یک از درخواست‌های تأسیس شرکت کارگزاری موافقت نشده بود. با اجرا و پیاده‌سازی سیاست رفع انحصار در حوزه نهادهای مالی بازار سرمایه، مجوز یک شرکت کارگزاری جدید از سوی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

وی ادامه داد: در ارتباط با صدور مجوز تأسیس، اکنون شروع کار است. پس از دریافت مدارک درخواست‌های تأسیس شرکت‌های کارگزاری و بررسی آنها و انجام مصاحبه‌های اختصاصی، تمامی درخواست‌ها، در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح خواهند شد. بی‌تردید، اگر درخواست‌های دریافتی از امتیاز لازم برخوردار و در راستای عمق‌بخشی و ارتقای بازار سرمایه باشند و مشخص شود که بر فرایند توسعه ظرفیت های بازار سرمایه اثر مطلوبی دارند، مجوز آنها نیز صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت رقابت در ارتقای خدمات ابراز کرد: یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت، ایجاد رقابت است؛ طبیعی است با افزایش شمار نهادهای مالی، رقابت میان آنها بیشتر خواهد شد. با ورود نهادهای مالی جدید، توانایی‌، مهارت و ایده‎‌های جدیدی نیز وارد بازار سرمایه می‌شوند که تنها رقابت را تقویت می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند رقابت شکل مفید و سازنده‌تری به خود بگیرد.

این مقام ارشد سازمان بورس در ادامه به تعداد مجوزهای صادر شده در حوزه صندوق‌های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۲ مهر ماه، ۱۹ مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری صادر شده است. از ۲۲ مهر ماه تا اکنون ۶ صندوق سرمایه‌گذاری جدید نیز موفق به اخذ صدور مجوز فعالیت از سازمان بورس شده‌اند. همچنین، از تاریخ یادشده تا به امروز، موافقت اصولی ۸ صندوق اعلام شده است.

عشقی از ۲ موافقت اصولی صادر شده در شرکت مادر (هلدینگ) و ۵ موافقت اصولی شرکت ‌سرمایه‌گذاری طی مدت اخیر خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها