گندم

حجم جهانی تولید گندم، درپی گرمایش زمین و بحران ناشی از کرونا، کاهش یافته و در بسیاری از کشورها هم، به‌دلیل محدودیت‌های تحمیلی همه‌گیری کرونا، امکان برداشت محصول تولیدشده در مزارع وجود نداشته است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش وزارت کشاورزی امریکا، در سال تولیدی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ میلادی ذخیره گندم در آمریکا به ۵۸۳ میلیون «بوشل» (واحد اندازه‌گیری غلات) می‌رسد که کمترین سطح از سال ۲۰۰۷ تاکنون است. سال تولیدی جاری میلادی نیز ۱.۶ میلیارد «بوشل» گندم در این کشور تولید می‌شود که ۱۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن بود. حجم تولید گندم در سال تولیدی جاری، کمترین حجم تولید طی ۱۹ سال اخیر است.

شرایط مشابهی هم در استرالیا، گزارش شده و بخش زیادی از گندم‌های تولیدی این کشور وارد بازار نشده‌اند. همه این مسائل موجب رشد قیمت گندم در بازار جهانی شده است. از طرف دیگر، نگرانی در مورد کمبود گندم به‌عنوان اصلی‌ترین محصول کشاورزی و غذایی در دنیا طی همه‌گیری کرونا، سبب شد تا برخی از کشورها از قبیل روسیه، موانعی در مسیر تجارت این محصول ایجاد کنند و درنتیجه، قیمت از ابتدای امسال رشد کرد.

رکوردشکنی قیمت گندم در بورس کالای شیکاگو

در این میان، طبق گزارش وب‌سایت «مارکت واچ»، کاهش حجم تولید گندم در دنیا بستر را برای افزایش قیمت این محصول ارزشمند کشاورزی فراهم کرده است. در نیمه اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت هر بوشل گندم در بورس کالای شیکاگو بالغ‌بر ۸ دلار رشد کرد که بالاترین رشد قیمت ثبت‌شده در یک ماه طی ۱۳ سال اخیر بوده است. مسئله مهم این است که این پنجمین ماه پیاپی است که قیمت گندم در بازار جهانی رشد کرده و با توجه به تبعات ناشی از همه‌گیری کرونا، پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی قیمت، حداقل تا فصل اول سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

پیش‌بینی تداوم افزایش قیمت‌ها

«مارکت واچ»، پیش‌بینی می‌کند، احتمال اینکه در بورس کالای شیکاگو قیمت هر بوشل گندم تا نیمه اول ماه بعد بالغ‌بر ۹ دلار دیگر افزایش پیدا کند، بسیار زیاد است و با توجه به افزایش بحران گرمایش زمین و خشکسالی، انتظار می‌رود، روند صعودی قیمت‌ها بازهم ادامه یابد. «جیک هانلی»،، تحلیل‌گر بازار جهانی گندم در مورد وضعیت بازار می‌گوید: «طی دو سال اخیر میزان مصرف گندم در دنیا، بیش از حجم جهانی تولید این محصول بود و به همین دلیل، آمار ذخایر گندم در جهان تنزل داشته است.»

درنهایت، باید انتظار داشت تا فصل اول سال ۲۰۲۲ شاهد تداوم روند افزایش قیمت در بازار گندم باشیم و وضعیت در نیمه دوم سال بعد، به عملکرد مزارع در سال تولیدی جاری، بستگی خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها