• ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
  • کد خبر: 65765
بورس جهان

افزایش سریع قیمت مسکن در آمریکا و انگلیس باعث ریزش بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان شد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از بلومبرگ، افزایش سریع قیمت ها به ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است.

پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در آمریکا نیز میشل بومان- مدیر بانک مرکزی این کشور-  با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود. وی با بیان اینکه شاهد اختلالات کم سابقه ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه مدت انتظار دارم روند قیمت ها کماکان صعودی باشد.

شاخص های بورسی آمریکا تحت تاثیر افزایش سوددهی شرکت های بزرگ این کشور در وضعیت خوبی قرار دارند تا جایی که بیشتر شاخص ها اکنون به قله خود از ماه نوامبر سال قبل تاکنون رسیده اند. با این حال نگرانی از تورم و اخلال در زنجیره تامین کماکان روی رفتار معامله گران سایه انداخته است. در همین زمان و با افزایش سهام شرکت های بزرگ، مایکروسافت در حال تبدیل شدن به یک غول ۲.۵ تریلیون دلاری است و تسلا نیز به جمع شرکت های یک تریلیونی پیوسته است.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۴۴۱.۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد ریزش تا سطح ۴۷۰۳.۷۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۹ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۹۸۶.۵۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۰۰.۴۱ واحد بسته شد.  

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۴۶.۵۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۹ درصدی در سطح ۷۰۴۷.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۷۰.۸۱ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۳۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۰۷.۰۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۶۳.۵۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۴۸.۱۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۵۲.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها