بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "همراهی دولت برای پایان قیمت گذاری دستوری"، "اعلام آخرین جزئیات عرضه خودرو در بورس"،"رفع نگرانی تامین نیاز مواد اولیه"، "بورس کالا بستر کشف عادلانه قیمت کالاها" و"افتتاح معاملات گواهی سپرده سیمان " بود.

همراهی دولت برای پایان قیمت گذاری دستوری

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تمام تلاش ما، ایجاد ثبات در بازار سهام است که با توجه به شرایط بنیادی مناسبی که امروز شرکت های بورسی دارند و همچنین همراهی دولت برای رفع برخی دغدغه های بازار سرمایه از جمله قیمت گذاری دستوری، شرایط برای ایجاد ثبات فراهم است.

اعلام آخرین جزئیات عرضه خودرو در بورس

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مذاکراتی برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت و تحت نظارت دستگاهای دولتی نیستند برای عرضه در بورس کالا انجام شده که در انتظار ارائه برنامه تولید، میزان عرضه و تعهدات و همچنین پذیرش این خودروها در بورس کالا هستیم.

جواد جهرمی افزود: برهمین اساس با گروه خودرو سازی بهمن وارد مذاکره شدیم تا برای عرضه در بورس کالا، مدارک و مستندات را ارائه کند و به محض پذیرش، در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در عرضه خودرو در بورس کالا، فاصله قیمتی بین بورس و بازار نصیب کارخانه شده و این باعث شفاف شدن فرایند فروش می‌شود. از دیگر مزایا شفاف شدن قرارداد بین طرفین است و هر دو طرف به تعهدات عمل می‌کنند همچنین خودروساز از ١٠درصد معافیت بر عملکرد به میزان کالایی که در بورس فروخته شده استفاده می‌کند.

رفع نگرانی تامین نیاز مواد اولیه از طریق بورس کالا

رییس هیات عامل ایمیدرو در هشتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس گفت: در نظر داریم مواد اولیه را از طریق بورس کالا برای تولیدکنندگان فراهم کنیم تا نگرانی های آنها در حوزه تامین مواد اولیه برطرف شود.

وجیه اله جعفری افزود: تامین مواد اولیه یکی از مهمترین گلوگاه‌های صنعت فولاد است و توسعه اکتشاف سنگ آهن در دستور کار ایمیدرو و شرکت های بزرگ قرار دارد.

بورس کالا بستر کشف عادلانه قیمت کالاها

سخنگوی بورس کالای ایران در خصوص کارکردهای بورس کالا گفت: بعضا مشاهده می شود که به بورس کالا صرفا به عنوان عامل تنظیم بازار و بستری برای کاهش قیمت کالاها نگاه می شود اما این تفکری اشتباه است و بورس کالا، صرفا می تواند عامل کشف قیمت عادلانه و واقعی کالاها در تقابل عرضه و تقاضا باشد و این مسئله از مهم ترین کارکردهای بورس کالا قلمداد می شود.

محمد حسنی سعدی ادامه داد: ارتقای شفافیت، حذف برخی واسطه های غیر ضروری و امکان تخصیص بهینه کالا به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی و مصرف کنندگان واقعی و در نهایت امکان برنامه ریزی تولید از دیگر کارکردهای مهم بورس کالا محسوب می شود. به عبارت بهتر بورس کالا این امکان را به تولیدکنندگان صنایع پایین دستی می دهد که بتوانند بر روی مواد اولیه خود و تامین آن در بلند مدت برنامه ریزی داشته باشند.

افتتاح معاملات گواهی سپرده سیمان 

در روز یکشنبه ۹ آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان پس از پذیرش ۱۱ انبار شرکت سیمانی در بورس کالا راه اندازی شد که براساس آمار، ۲۰ تن محصول شرکت سیمان غرب معادل ۲۰ هزار گواهی سپرده به فروش رسید. همچنین ۶۰ تن معادل ۶۰ هزار گواهی سپرده از انبار شرکت سیمان فارس و ۲۵ هزار گواهی سپرده معادل ۲۵ تن سیمان تیپ موجود در انبار سیمان خاش نیز با اقبال خریداران مورد معامله قرار گرفت. در ادامه نیز ۲۶ تن سیمان یعنی ۲۶ هزار گواهی سپرده محصول سیمان دورود نیز خریداری شد تا در مجموع ۱۳۱ هزار گواهی سپرده در روز افتتاح معاملات، خریداری شود.

خرید سیمان با کد سهامداری

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در رابطه با راه‌اندازی روش جدید فروش سیمان در بورس کالا اظهار کرد: در روز یکشنبه ۹ آبان ماه معاملات گواهی سپرده سیمان با حضور ۱۱ شرکت سیمانی آغاز شد. معاملات گواهی سپرده سیمان قرار است دو روز در هفته در روزهای دوشنبه و سه شنبه انجام شود.

جواد فلاح با بیان اینکه برای این معاملات سیمان تیپ دو با کیسه‌های پنجاه کیلو در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تفاوت عمده این گواهی  دسترسی به بازار است و افراد بدون ثبت نام جدید به راحتی با همان کد بورسی و به صورت آنلاین می‌توانند سفارش بگذارند. همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز برخلاف معاملات بازار فیزیکی همراه با ضمن معامله پرداخت می‌شود و لازم نیست مشتری برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام دیگری انجام دهد؛ لذا در این روش خریداران خرد می‌توانند به صورت مستقیم و بدون واسطه از تولیدکننده خرید داشته باشند.

بورس کالا مسیر جدید صادراتی مس کاتد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از عرضه موفق مس کاتد برای نخستین بار در رینگ صادراتی بورس کالا خبر داد و گفت: این امر در راستای شفاف‌سازی برای فروش خارجی شکل می‌گیرد چراکه ایجاد شفافیت و رقابت برای صادرات مس، حرکتی جدید و جذاب است؛ در این زمینه با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با بورس کالا، صادرات مس کاتد از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام خواهد شد.

اردشیر سعدمحمدی افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با بورس کالا، صادرات مس کاتد از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام خواهد شد.

نقره را با سررسید بهمن ماه معامله کنید

همچنین مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل بهمن ماه ۱۴۰۰ از روز دوشنبه هفته آینده ۱۷ آبان ماه جاری خبر داد.براساس این اطلاعیه، قرارداد مذکور تا تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها