بیت کوین

روز سه شنبه هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ استفاده رسمی رمزارزها در کشور ال سالوادور به عنوان پول رسمی کشور شروع شد. بدین ترتیب مردم این کشور می توانند برای مصارف جاری و روزمره خود از رمز ارزها به خصوص بیت کوین استفاده کنند.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ براساس گزارش «کوین دسک»، درحالی که این سیاست برای اولین بار در دنیا اجرا می شود، بسیاری از مردم ال سالوادور از اجرای این طرح ناراضی هستند. «صندوق بین المللی پول» هم اخیرا هشدار داده است، استفاده از رمزارزها به عنوان پول رسمی کشور خطرات زیادی را برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.

ولی با وجود تمام این نارضایتی ها و هشدارها، از روز هفتم سپتامبر، رسما بیت کوین به پول رسمی کشور ال سالوادور تبدیل شد. رییس جمهوری این کشور در حساب توییتری خود از خرید ۴۰۰ بیت کوین با ارزش ۲۰ میلیون دلار خبر داد و نوشت: «این خرید یک روز قبل از اجرایی شدن طرح، انجام شده است، ولی بدون شک خریدهای بزرگتری در راه است.»

به دنبال تبدیل شدن این رمزارز به پول ملی  کشور ال سالوادور که نشان دهنده افزایش پذیرش رمز ارزها در بازار جهانی است، قیمت بیت کوین از مرز ۵۲ هزار و ۵۰۰ دلار گذشت. آمارها نشان می دهد طی یک هفته اخیر ارزش بیت کوین بالغ بر ۱۳ درصد رشد کرده است و تا اواسط ماه جاری میلادی از مرز ۵۵ هزار دلار خواهد گذشت.

اما در آن سوی سکه، کشورهای صنعتی قرار دارند که قانونمند سازی بازار رمزارزها را در دستور کار خود قرار داده اند و بر این باورند که فعالیت بدون نظارت بازار رمز ارزها تهدیدی بزرگ برای نظام پولی اقتصاد دنیاست. ازجمله این کشورها امریکاست که مدت هاست درمورد ضرورت قانونمند سازی این بازار صحبت کرده و اخیرا هم این مساله در میان سیاستمداران اروپایی مطرح شده است. مساله این جاست که عدم نظارت بر بازار رمزارزها و مبادلات انجام شده در این بازار بستر را برای فعالیت های مجرمانه و استفاده از این منابع مالی کلان برای کارهای غیر قانونی فراهم کرده است.

هرچند اکثر تحلیلگران بازارهای مالی اعتقاد دارند که سرانجام ارزهای مجازی به صورت رسمی جای خود را در مبادلات بازمی کند، اما هنوز بانک های مرکزی دنیا، در مواجهه با این پدیده جهانی رویکرد مشخصی نشان نداده اند و با احتیاط به آن نگاه می کنند.

درحالی که بیت کوین با ارزشی کمتر از یک دلار رونمایی شده است، اما از اواخر سال ۲۰۲۰ رکوردشکنی های پی درپی خود را آغاز کرد و با ورود به سال ۲۰۲۱ این روند شتاب گرفت، به طوری که برخی پیش بینی ها از شکستن رکورد ۱۰۰ هزار دلار برای هر بیت کوین حکایت می کند. اکنون با خبر قانونی شدن مبادله بیت کوین درال سالوادور، ارزهای مجازی وارد مرحله جدیدی شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها