آتی و آپشن بازار مشتقه

از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون در ۵ سررسید معاملاتی بازار آتی زعفران در بورس کالای ایران در مجموع بیش از ۷۴ هزار قرارداد به ارزشی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال منعقد شد.

به گزارش «کالاخبر»، معامله گران از ابتدای اردیبهشت ماه تا پایان معاملات هفته گذشته تعداد ۱۸ هزار و ۶۸۶ قرارداد زعفران نگین را در بازار مشتقه بورس کالای ایران منعقد کرده و ارزش ۲۴۶ میلیارد و ۳۰۹ میلیون ریالی را رقم زدند. در این قرارداد تعداد موقعیت های باز به رقم ۱۳ هزار و ۸۰۴ موقعیت رسیده و ۲۵۵۲ مشتری فعال در بازار حضور دارند. تعداد خریداران و فروشندگان این قرارداد نیز طی هفته گذشته به ترتیب به ۷۶۸ و ۷۹۳ معامله گر رسید.

همچنین معامله گران شاهد انعقاد تعداد ۶۳۵۰ قرارداد آتی زعفران نگین برای تحویل در پایان اردیبهشت ماه سال جاری بودند تا ارزشی بیش از ۸۰ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال برای این سررسید ثبت شود. تا پایان معاملات هفته قبل در این سررسید ۱۰ هزار و ۱۰۲ موقعیت باز ایجاد شده است. 

بیش از ۴۸ هزار و ۵۶۰ قرارداد آتی زعفران نگین نیز برای سررسید تیرماه سال جاری منعقد شد که ارزش ۶۶۹ میلیارد و ۴۶۱ میلیون ریالی برای آن به ثبت رسید. در این سررسید معاملاتی نیز معامله گران بیش از ۲۰ هزار و ۹۰۰ موقعیت باز اتخاذ کرده اند و تعداد ۲۸۵۳ مشتری در این سررسید معاملاتی فعال هستند.

در جریان معاملات هفته گذشته بازار آتی زعفران معامله گران در قرارداد آتی زعفران رشته ای تحویل خردادماه  ۱۳۹۸ تعداد ۱۲۵ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال منعقد کردند و تعداد موقعیت های باز را در این سررسید به ۱۴۱ موقعیت تغییر دادند. در سررسید مذکور ۱۹۱ مشتری فعال بوده و تعداد خریداران و فروشندگان به ترتیب ۳۰ و ۳۵ کد معاملاتی ثبت شده است.

در قرارداد آتی زعفران رشته ای تحویل اردیبهشت ماه جاری نیز تعداد ۳۱۰ قرارداد در حالی منعقد شد که ارزش سه میلیارد و ۸۰ میلیون ریالی برای آن به ثبت رسید. در این سررسید تعداد ۲۷۱ موقعیت باز ایجاد شده و ۱۵۹ مشتری فعال در بازار حضور دارند.

گفتنی است، در جریان معاملات بازار قراردادهای آتی زعفران در اردیبهشت ماه سال جاری ۷۲۰۵ مشتری فعال در بازار حضور داشتند و تعداد خریداران و فروشندگان قراردادهای آتی در مجموع ۵ سررسید معاملاتی فعال به ترتیب به ۲۲۴۲ و ۲۳۴۹ کد معاملاتی رسید.

از بازار آپشن چه خبر؟

در بازار قراردادهای اختیار معامله نیز طی ۴ روز معاملاتی در اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع ۱۰۱۰ قرارداد اختیار معامله زعفران و سکه طلا به ارزشی بیش از ۱۹ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال منعقد شد و تعداد موقعیت های باز نیز به رقم ۱۳ هزار و ۶۶۱ موقعیت تغییر یافت.

در این بازار بیشترین حجم معاملات مربوط به قرارداد اختیار معامله خرید سکه طلا با قیمت اعمال ۴۸ میلیون ریال برای تحویل پایان اردیبهشت ماه ۹۸ بود که این قرارداد ۴۸.۲ درصد از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

از نظر ارزش معاملات نیز قرارداد اختیار معامله خرید زعفران نگین سررسید اردیبهشت ۹۸ با قیمت اعمال ۱۳۰ هزار ریال با سهم ۵۷ درصدی جایگاه نخست را در اختیار گرفت. این قرارداد با نسبت ۵۳.۱ درصدی، بیشترین سهم را در تعداد موقعیت های باز طی معاملات ماه جاری کسب کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها