طلا

قیمت طلا در بازارهای بین المللی امروز سه شنبه در حالی افزایش یافت که ارزش دلار آمریکا نیز با رشد بیشتری روبرو شده است.

به گزارش« پایگاه خبری بورس کالای ایران»، پس از افزایش ۸ درصدی قیمت طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی، قیمت این فلز زرد در آغاز مبادلات سال جدید میلادی نیز با افزایش همراه شده است.

بر اساس این گزارش افزایش ارزش دلار آمریکا نتوانسته است مانع افزایش قیمت طلا در بازارهای بین المللی شود.

قیمت هر اونس طلا امروز سه شنبه با ۰.۴ درصد افزایش به بیش از ۱۱۵۶ دلار رسیده است. جیانگ شو تحلیلگر ارشد اقتصادی موسسه شاندونگ گلد در این باره تاکید کرد: رشد تقاضا در نخستین روز مبادلات در بازارهای بین المللی پس از تعطیلات کریسمس، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.

قیمت طلا در هفته های اخیر به خصوص پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزایش نرخ بهره فدرال ررزو ، با کاهش روبرو شده است. قیمت طلا به شدت در برابر نوسانات ارزش دلار و نرخ بهره آمریکا واکنش نشان می دهد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: بازار منتظر انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه دسامبر است که قرار است روز جمعه اعلام گردد. اگر آمارهای اشتغال آمریکا کمتر از انتظارات باشد، این مساله به نفع قیمت طلا خواهد بود .

وی افزود: البته گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند. هر گونه افزایش قیمت طلا در سه ماه نخست امسال می تواند موقتی و زودگذر باشد.

شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز امروز سه شنبه تغییر چندانی نداشته است. میزان ذخایر طلای صندوق اس پس دی آر نیز با ۰.۱۴ درصد کاهش به کمتر از ۸۲۲ تن رسیده است. قیمت هر اونس نقره نیز با ۰.۷ درصد افزایش به بیش از ۱۶.۰۴ دلار رسیده است.

به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند تاثیر مهمی بر روند نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

دونالد ترامپ نیز ۲۰ ژانویه رسما قدرت را در آمریکا در اختیار خواهد گرفت و با مشخص شدن سیاست های اقتصادی و مالی دولت واشنگتن، می توان ارزیابی بهتری نسبت به اوضاع بازارهای بین المللی به خصوص ارزش دلار و قیمت جهانی طلا داشت.

ترامپ قصد دارد هزار میلیارد دلار در زیرساختهای اقتصادی آمریکا سرمایه گذاری کند.

منبع: رویترز