دلار

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش اخیر خود درباره افق اقتصاد جهان طی سال جدید میلادی، به نکات مهمی دست یافته است که در ادامه به آن اشاره می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اگرچه  تهدیدها برای رشد اقتصاد جهان در حال افزایش است، اما گرایش های پوپولیستی و تمایلات ضد جهانی شدن سبب پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رای مثبت مردم انگلستان به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا شده است. با این حال، به رغم ریسک های یاد شده، امسال وضعیت اقتصاد جهان اندکی بهتر از سال گذشته خواهد بود.

به عقیده کارشناسان بهتر شدن افق بازار مواد خام به رونق اقتصادهای نوظهور کمک می کند. مرکز اطلاعات اکونومیست پیش بینی می کند که متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۵۶ دلار برسد. قیمت مواد خام غیرنفتی برای نخستین بار در چند سال اخیر افزایش خواهد یافت و کشورهایی نظیر روسیه و برزیل از این شرایط سود خواهند برد.

همچنین نرخ رشد اقتصادهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری افتصادی به ۴.۳ درصد افزایش خواهد یافت. اقتصادهای عضو این سازمان در سال جاری میلادی با اندکی افزایش به ۱.۸ درصد رشد خواهند کرد. همچنین رشد اقتصاد جهان به ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت.

ریسکی که تحقق این پیش بینی را تهدید می کند از بزرگ ترین اقتصاد جهان نشات می گیرد. پیش بینی می شود اقتصاد آمریکا امسال ۲.۳ درصد رشد کند. اگرچه انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا با سرعت بیشتری سیاست های حمایتی خود را محدود کند اما تاثیر منفی این اقدام بر رشد اقتصاد، با برنامه های حمایتی مالی دولت جدید این کشور خنثی خواهد شد. با این حال اگر ترامپ در حوزه تجارت، سیاست های حمایت گرایانه اجرا کند لطماتی به رشد اقتصاد آمریکا و جهان وارد خواهد شد.

در دیگر اقتصادهای بزرگ، سیاست های حمایتی پولی ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین دولت ها برای تحریک تقاضا به اجرای سیاست های حمایتی اقدام خواهند کرد. برای مثال، در ژاپن نخست وزیر قصد دارد منابع مالی بیشتری به اقتصاد تزریق کند. همچنین سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصاد چین کاهش نخواهد یافت. پیش بینی می شود اقتصاد آسیا امسال ۳.۸ درصد رشد کند که رقمی مناسب محسوب می شود.

البته در اروپا شرایط متفاوت است. برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاثیری بلندمدت، عمیق و مبهم بر اقتصاد این قاره خواهد داشت. پیش بینی می شود امسال اقتصاد اروپا تنها ۱.۴ درصد رشد کند. امسال در آلمان و فرانسه انتخایات برگزار می شود و این نگرانی وجود دارد که نتیجه این انتخابات ها بر گرایش های ضد جهانی شدن بیافزاید.

بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر به اجرای سیاست های حمایتی ادامه داده و این برنامه تا سه ماه دیگر ادامه پیدا خواهد کرد. اگر وضعیت اقتصادی در منطقه یورو بهبود نیابد برنامه های یاد شده تمدید می شود.

در زیر نرخ رشد اقتصادهای بزرگ جهان در سال جاری میلادی و سال آینده به صورت تخمینی نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم