موذن زاده

قیمت‌ محصولات باید از طریق بورس کالا مشخص شود به طوریکه بهای سنگ‌آهن و گندله از وضعیت دستوری و دولتی خارج شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مصطفی موذن زاده درباره وضع عوارض بر صادرات اظهار کرد: اطلاعات دقیقی در این رابطه ندارم اما معتقد هستم باید حرف هر دو طرف یعنی دولت و بخش خصوصی را شنید. پیشتر به دوستان گفته بودم باید در این رابطه بخش خصوصی با وزارتخانه و دولت به یک تفاهم دست پیدا کنند. این تفاهم باید به صورتی باشد که اگر قیمت‌ها از حدی بالاتر رفت، بخش خصوصی به دولت کمک کند اما اگر قیمت‌ها کاهش یافت باید دولت به بخش خصوصی کمک کند. در این رابطه باید هر دو طرف به یک تفاهم‌نامه بلندمدت دست پیدا کنند اما کسی به موضوع تفاهم‌نامه بلندمدت توجهی ندارد.

وی ادامه داد: به اعتقاد من باید در این رابطه هر دو طرف پای میز مذاکره نشسته و نظرات خود را بیان کنند تا در نهایت به یک نتیجه واحد دست یابند.

موذن زاده با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی انجمن سنگ‌آهن ایران بیان کرد: یک سردرگمی در مجموعه دوستان ما در بخش خصوصی وجود دارد. در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن به یک تعادل منطقی نزدیک شده است. با توجه به این موضوع باید بررسی شود که آیا قیمت‌های تمام شده دارای مزیت رقابتی است یا خیر. با توجه به وضعیت بازار باید قیمت تمام شده خود را کاهش دهند که این موضوع نیازمند تکنولوژی و مقیاس مشخص از معادن است زیرا برخی معادن کوچک توجیهی برای فعالیت ندارند. با توجه به موارد یادشده شاید بهتر باشد در چهارمین همایش بین‌المللی انجمن سنگ‌آهن ایران به موضوع تکنولوژی نیز پرداخته شود.

وی تصریح کرد: همچنین مساله تجمیع معادن برای افزایش ارزش افزوده نیز از دیگر موضوعاتی است که می‌توان در همایش به آن پرداخت زیرا این مسائل هنوز هیچ‌کدام به مرحله اجرا نرسیده است زیرا زمانی که قیمت سنگ‌آهن در جایگاه خوبی قرار داشت کسی به آن توجه نمی‌کرد و امروز نیز با کاهش قیمت در بازارهای بین‌المللی مشکلات به اندازه‌ای شدید شد که تمامی این موارد به دست فراموشی سپرده شد و نگاه افراد فعال در این حوزه نگاه‌هایی کوتاه‌مدت است در حالی که با داشتن نگاهی بلندمدت می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش فولاد اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که دیگر تولید شمش فولاد (فولاد معمولی) توجیه اقتصادی به همراه ندارد در نتیجه باید به سمت تولید فولادی با ارزش افزوده حرکت کرد اما متاسفانه اهمیت این موضوع بر دوستان مشخص نشده و همچنان به دنبال تولید فولاد معمولی هستند. امروز وضعیت دنیا به صورتی است که نمی‌توان با تولید فولاد معمولی چندان در بازارهای جهانی رقابت داشت. امروز موضوعاتی که در حوزه سنگ‌آهن وجود دارد در صنعت فولاد نیز به چشم می‌خورد و آنها باید به سمت استفاده از تکنولوژی رفته و بتوانند فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند.

موذن‌زاده درباره عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا افزود: این اتفاق باید رخ دهد. آن زمان که قیمت سنگ آهن در وضعیت خوبی قرار داشت فعالان این حوزه اقدام به عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا نکردند در حالی که بهتر بود در آن زمان این موضوع اجرایی می‌شد اما حضور مشتریان چینی در بازار مانع از اجرایی شدن عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا شد؛ بنده به شدت موافق هستم که قیمت‌ محصولات باید از طریق بورس مشخص شود و قیمت سنگ‌آهن و گندله از وضعیت دستوری و دولتی خارج شود.