گندم

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از فردا –چهارشنبه- صادرات گندم ایران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران آغاز می شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با توجه به خودکفایی تولید گندم در سالجاری، صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسید و مقرر شد صادرات گندم مازاد از طریق تالار صادراتی بورس کالای کشور آغاز شود؛ بر این اساس رینگ صادراتی بورس کالای ایران از چهارشنبه ۸ دی ماه میزبان عرضه های این محصول خواهد بود.

بر این اساس رینگ صادراتی در روز چهارشنبه میزبان عرضه دو محموله ۱۰ هزار تنی گندم دورم است. عرضه ۱۰ هزار تنی نخست تولید استان خوزستان و با قیمت پایه  ۲۳۵ دلار و به صورت نقدی خواهد بود که موعد و محل تحویل این گندم ۱۵ دی ماه در انبار شوش خوزستان اعلام شده است. همچنین دومین محموله گندم تولید استان خوزستان نیز به میزان ۱۰ هزار تن با تحویل (FOB)  در بندر امام خمینی و با قیمت پایه ۲۴۵ دلار به صورت نقدی روی تابلوی بورس کالا می رود.

مرتضی مشایخی، کارشناس و فعال بازار محصولات کشاورزی در این باره معتقد است: از فردا گندم مازاد تولید روی تابلوی تالار صادراتی بورس کالا می رود که امید می رود مصرف کنندگان داخلی و خریداران خارجی گندم به تالار بورس بیایند.

به گفته این کارشناس، اگر در سال های آینده روند خودکفایی گندم در کشور ادامه یابد و مازاد تولید نیز از طریق بورس کالا صادر شود، می توان گندم ایرانی را در بازار کشورهایی همچون قرقیزستان و روسیه و ... جا انداخت تا در سال های آینده به راحتی صادرات انجام شود.