ترامپ

در هفته های اخیر شاخص های مالی در بورس های بزرگ جهان بویژه آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته اند. این رونق حاصل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیش بینی کاهش مقررات دست و پاگیر، کاهش مالیات اشخاص و شرکت ها و اجرای برنامه های انبساطی مالی از سوی دولت جدید آمریکا بوده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، درباره افق بازارهای مالی و سوددهی شرکت ها و نیز رشد اقتصاد آمریکا در صورت اجرای برنامه های ترامپ در حوزه تغییر رویه های تجاری، نگرانی هایی وجود دارد. واقعیت این است که اخیرا نشانه هایی از عزم ترامپ برای اجرای وعده های دوران تبلیغات انتخاباتی نمایان شده که نگران کننده است. اجرای سیاست های حمایت گرایانه به سوددهی شرکت های بورسی لطمه وارد می کند و نرخ رشد اقتصاد را کاهش می دهد.

به همین دلیل، به سرمایه گذاران توصیه می شود هنگام برنامه ریزی برای فعالیت در بازارهای مالی در سال آینده میلادی، به تاثیر تغییراتی که در رویه های تجاری دولت آینده آمریکا رخ خواهد داد توجه بیشتری داشته باشند و تصور نکنند رونق اخیر در بازارهای مالی قطعا ادامه پیدا خواهد کرد.

ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید در قراردادهای تجاری آمریکا با دیگر کشورها بویژه چین تجدید نظر خواهد کرد. وی به افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به ۴۵ درصد اشاره کرد و اخیرا با انتخاب پیتر ناوارو به سمت ریاست شورای ملی تجارت که نهادی تازه تاسیس است، نشان داد قصد دارد به وعده های خود عمل کند.

در واقع اکنون به نظر می رسد ترامپ مایل است تغییراتی بزرگ در مراودات تجاری آمریکا با دیگر کشورها ایجاد کند. یکی از سیاست های مورد حمایت ناوارو و کسی که برای پست وزارت بازرگانی دولت ترامپ انتخاب شده، تغییر مالیات بر کالاهای وارداتی است که اگر اجرا شود نرخ تورم به رقمی بسیار بالاتر از ۲ درصد که مد نظر بانک مرکزی است افزایش خواهد یافت و ارزش دلار ۱۵ درصد بالاتر خواهد رفت.

تحلیلگران معتقدند اگر تمامی شرایط دیگر ثابت باشد، هر ۵ درصد رشد در شاخص دلار به کاهش ۳ درصدی بازدهی مورد انتظار شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا منجر می شود و نرخ رشد اقتصاد را ۰.۵ درصد پایین می آورد. شاخص دلار از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاکنون، ۵ درصد رشد کرده است.

اقتصاددان ها می گویند سیاست های تجاری سختگیرانه به رکود اقتصادی منجر نمی شود اما در برخی بخش های تولیدی رکود ایجاد می کند و سرعت رشد فرصت های شغلی را کاهش خواهد داد. تغییر در سیاست های تجاری سبب رفتار تلافی جویانه از سوی شرکای تجاری آمریکا می شود و ابهام ها در باره آینده به زیان شرکت های بورسی و رونق اقتصاد است.

در حال حاضر انتظار می رود در سال آینده میلادی شاخص استاندارد اند پورز بازدهی ۱۲.۵ درصد داشته باشد. هر عاملی که تحقق این پیش بینی را به خطر اندازد از جمله رشد ارزش دلار، به خروج سرمایه گذاران از بورس منجر می شود. از دید اقتصاددان ها، رشد ارزش دلار، افزایش نرخ های بهره و برنامه های حمایتی مالی ریسک های بزرگ برای رونق اقتصاد هستند اما سیاست های تجاری ترامپ ریسک بسیار بزرگ تری را متوجه بورس و اقتصاد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم