طلا

قیمت طلا در بازارهای بین المللی در آغاز مبادلات امروز (دوشنبه) با افزایش روبرو شد که علت اصلی این افزایش افت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین المللی بوده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت طلا امروز دوشنبه با ۲.۹۰ دلار افزایش به بیش از ۱۱۳۸ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش قیمت طلا ۱۵ دسامبر پس از آنکه شاخص ارزش دلار به بیش از ۱۰۳.۵۶ واحد رسیده بود به کمتر از ۱۱۲۲ دلار کاهش یافت که این پایین ترین قیمت طلا از فوریه به شمار می رود.

شاخص ارزش دلار نیز امروز با ۰.۰۴ درصد کاهش به کمتر از ۱۰۲.۷۵ واحد رسیده است. انتشار آمارهای اقتصادی ناامید کننده در آمریکا تاثیر زیادی بر افت ارزش دلار داشته است.

آمارهای جدید منتشر شده در خصوص وضعیت بحش مسکن آمریکا کمتر از حد انتظارات اولیه کارشناسان اقتصادی بوده است.

تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری متال بولتین بر این باورند که انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا در روزهای اخیر فشار زیادی بر ارزش دلار وارد کرده و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا بوده است.

تحلیلگران این موسسه افزودند: سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۱۳۰ دلار و سطح مقاومتی نیز ۱۱۶۰ دلار خواهد بود.

موسسه ای ان زد استرالیا نیز اعلام کرد: قیمت طلا در شرایط کنونی در حال تثبیت است. قیمت طلا در روزهای گذشته بعد از اعلام تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره، روندی نزولی داشته و اکنون بار دیگر در حال تثبیت شدن است.

فدرال رزرو آمریکا در تازه ترین نشست خود نرخ بهره را به میزان ۰.۲۵ درصد افزایش داده است. این نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۵ میلادی است که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داده است.

پیش بینی می شود که فدرال رزرو در سال ۲۰۱۷ نیز نرخ بهره را ۳ بار افزایش دهد. در بازار انرژی نیز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۰.۴۴ درصد افزایش به بیش از ۵۵.۵۲ دلار رسیده است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با ۰.۶۳ درصد کاهش به کمتر از ۸۳۶ تن رسیده است. به نظر می رسد انتشار آمارهای اقتصادی مهم آمریکا منطقه یورو و چین تا آخر هفته تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر قیمت طلا باشد.

منبع: پایگاه اینترنتی بولیون دسک