فدرال رزرو

آخرین بیانیه فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۶ امشب منتشر می‌شود؛ بیانیه‌ای که چشم تمام بازارهای جهانی به جزئیات آن است.

به گزارش « پایگاه خبری بورس کالای ایران» کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در دسامبر ۲۰۱۵ برای اولین بار از حدود ۱۰ سال پیش از آن، نرخ بهره وجوه فدرال را بالا برد. این انقباض پولی بازارها را متاثر کرد، اما در سال ۲۰۱۶، تردید اعضای کمیته به انقباض بیشتر بود که تاثیر خود را بر بازارها گذاشت. با این همه، ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه‌های گذشته دوباره احتمال افزایش نرخ‌های بهره را در ایالات‌متحده قوی کرد تا اکثر معامله‌گران انتظار رشد دوباره نرخ‌ها را در نشست دسامبر ۲۰۱۶ داشته باشند. آخرین نشست سیاست پولی پرنفوذترین بانک مرکزی جهان سه‌شنبه آغاز شد و امشب با انتشار بیانیه‌ای پایان می‌یابد. ادامه رشد شاخص دلار در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که انتظار معامله‌گران تصویب رشد نرخ‌های بهره است.

چنین رشدی قاعدتا باید به نفع دلار و به ضرر کالاهای پایه چون طلا باشد، با این همه دو مساله ممکن است روندهای هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو را تحت‌تاثیر قرار دهد. اول اینکه بازارها ممکن است احتمال قوی رشد نرخ‌های بهره را «پیش خور» کرده باشند و دوم اینکه سرعت بسیار کند انقباض پولی می‌تواند حسی وارونه احساس به خود انقباض ایجاد کند. با این حال، حتی در صورت رخداد این دو مساله هم روند درازمدت تحت‌تاثیر انقباض خواهد بود.انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، دلار ایالات‌متحده را تقویت خواهد کرد. همزمان، بهای کالاها تحت‌فشار دلار قرار خواهد گرفت. چنین انقباضی طلا را به یک طریق دیگر هم تحت‌فشار می‌گذارد. علاوه‌بر فشار دلار، کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن هم از پیامدهای رشد نرخ‌های بهره است؛ چراکه نشان می‌دهد مقام‌های فدرال رزرو به احیای اقتصاد آمریکا اعتماد دارند. البته دو مساله پیش گفته ممکن است در کوتاه‌مدت، روند طلا را حتی در صورت رشد نرخ‌های بهره، افزایشی کند.

روز اول

اونس طلا که صبح دوشنبه تحت‌فشار رشد دلار تا بهای ۱۱۵۱ دلار افت کرده بود، با افزایش خرید معامله‌گران در قیمت‌های پایین، در پایان روز روی قیمت ۱۱۶۲ دلار ایستاد. سه‌شنبه نیز با همان قیمت آغاز شد، اما ادامه رشد دلار دوباره طلا را تحت‌فشار قرار داد. دلار علاوه‌بر نفع بردن از انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا، از احتمال رشد نرخ‌های بهره سود برده است.رشد روز دوشنبه طلا عمدتا ناشی از شناسایی سود و پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران در قیمت‌های پایین بود. اونس در اولین روز هفته میلادی نسبت به بهای هفته گذشته تنها ۲ دلار رشد کرد، اما رشد آن از کف روزانه قابل توجه بود. در این روز عوامل خارجی هم به نفع طلا کار کردند. دلار با وجود قوی ماندن از اوج روزانه پایین آمد و نفت هم به اوج ۱۸ ماهه رفت. رشد نفت خام از آنجا که طلای سیاه رهبر کالاهای پایه است به نفع طلا کار می‌کند.

روز دوم

شاخص دلار که دوشنبه روی عدد ۰۳/ ۱۰۱ واحد ایستاده بود سه‌شنبه را هم با رشد آغاز کرد تا طلا دوباره تحت‌فشار قرار گیرد. این روندها در آستانه اعلام نظر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو عجیب نبود. نفت خام هم صبح روز گذشته شاهد تعدیل روند خود شد تا عامل دیگری نیز علیه طلا کار کرده باشد. بازارهای سهام در روز گذشته نوسان‌های محدودی را تجربه کردند که نشان می‌داد فعالان بورس در انتظار بیانیه فدرال رزرو مانده‌اند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اونس طلا که سه‌شنبه را با قیمت ۱۱۶۲ دلار آغاز کرده بود تا ساعت ۸ عصر که این گزارش نوشته می‌شد، بهای ۱۱۵۸ دلار را تجربه کرد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. شاخص طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش عدد ۹۴/ ۱۰۰ را تجربه کرد.امشب بیانیه فدرال رزرو منتشر خواهد شد، بیانیه‌ای که می‌تواند تصویری از سیاست پولی آمریکا در ماه‌های پیش‌رو ارائه دهد. تحلیلگران موسسه مالی «آی جی» صبح سه‌شنبه اعلام کردند که فدرال رزرو آمریکا در پایان نشست دسامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این عامل می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت جهانی طلا داشته باشد. به‌نظر می‌رسد اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو درباره روند افزایش نرخ بهره طی سال ۲۰۱۷ میلادی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار داشته باشد. اگر اظهارات یلن به‌نوعی باشد که فدرال رزرو احتمالا در سال ۲۰۱۷ میلادی تمایل چندانی برای افزایش نرخ بهره نداشته باشد این مساله در نهایت موجب افت ارزش دلار خواهد شد.

بدبینی طلایی

با آنکه احتمال رشد بهای طلا پس از نشست فدرال رزرو وجود دارد، احتمال افت آن در درازمدت قوی‌تر است. رئیس گروه مالی «وینگ فونگ» به سرمایه‌گذاران بین‌المللی هشدار داد که قیمت جهانی هر اونس طلا به زودی تحت‌تاثیر سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا به کمتر از ۱۰۸۰ دلار کاهش خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، مارک تو رئیس گروه مالی وینگ فونگ اخیرا گفت: «بازارهای بین‌المللی به شدت نسبت به سرمایه‌گذاری روی طلا ناامید شده است. سیاست پولی در شرایط کنونی به‌طور خاص قیمت طلا را هدف قرار داده است. فدرال رزرو در حال عقب نشینی از سیاست‌های انبساطی پولی است. نرخ بهره به زودی با افزایش روبه‌رو خواهد شد.» او می‌افزاید: «چیزی که اکثر سرمایه‌گذاران بین‌المللی را نگران کرده است، تغییر در سیاست‌های پولی آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی است، اینکه تاثیر سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت ترامپ بر سیاست‌های پولی فدرال رزرو تا چه حدی خواهد بود. به‌نظر من اگر سیاست‌های پولی فدرال رزرو مطابق با برنامه‌های مالی و اقتصادی ترامپ تغییر کند، قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو خواهد شد.» ادوارد میر، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری اف سی استون در این باره می‌گوید: «گرچه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست هفته جاری تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد، ولی بازارهای بین‌المللی منتظر انتشار متن بیانیه این نشست و لحن آن هستند. اظهارات جنت یلن رئیس فدرال رزرو در کنفرانس خبری پس از نشست نیز تاثیر زیادی بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت و وضعیت نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ را نیز مشخص خواهد کرد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا احتمالا در کوتاه‌مدت تا ۱۱۴۰ دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت

منبع:اقتصاد آنلاین