یلن

بالاخره روزی که بازارهای جهانی انتظار آن را می کشیدند فرا رسید. نشست فدرال رزرو امروز ۱۳ دسامبر آغاز شده و در ۱۴ دسامبر هم ادامه پیدا می کند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  مهمترین خبری که بازارها در انتظار آن هستند افزایش نرخ بهره آمریکا است. خبری که احتمالا به وقت تهران فردا نتیجه آن مشخص می شود.

در این نشست قرار است به نرخ بهره آمریکا هم پرداخته شود. شاخص دلار دو ماه اخیر را با اخبار مثبت اقتصادی و امیدواری به افزایش نرخ بهره رشد کرده و در سطوح بالا سپری کرد و اکنون آماده است تا با انتشار خبر افزایش نرخ بهره آمریکا جهش اصلی را انجام دهد. اتفاقی که به سود قیمت اونس طلا نیست.

تقریبا تمامی تحلیلگران انتظار دارند که نرخ بهره آمریکا برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۵ در این نشست افزایش پیدا کند. با این حال فدرال رزرو فارغ از هر فشار و گمانه ای همیشه عادت دارد که بازارها را سورپرایز کند. اهمیت بیشتر نشست کنونی فدرال رزرو این است که از خروجی آن مشخص خواهد شد که برای سال ۲۰۱۷ نیز تغییری در نرخ بهره متصور خواهد بود یا خیر.

تحلیلگران «کامرزبانک» دوشنبه اعلام کردند که ادامه روند صعودی ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی می‌تواند موجب کاهش قیمت طلا به ۱۱۰۰ دلار در هر اونس طی ماه‌های آینده شود. این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا در نشست چهارشنبه بیش از ۹۵ درصد خواهد بود. بیانیه پایانی نشست فدرال‌رزرو آمریکا چهارشنبه منتشر خواهد شد و پس از آن جانت یلن رئیس فدرال‌رزرو کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد. بیانیه فدرال‌رزرو می‌تواند تا حد زیادی وضعیت نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ را مشخص کند.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو می‌تواند موجب تقویت بیشتر ارزش دلار شده و این مساله در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود. با این همه، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی «دبلیو آر جی» می‌گوید که قیمت جهانی طلا احتمالا پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا با رشد فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد. دانیل آمدوری تحلیلگر برجسته‌ای که تجربه زیادی در بررسی ارتباط نرخ بهره فدرال‌رزرو با قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی دارد، می‌گوید: «قیمت طلا پس از افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در بلندمدت با رشد چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

او می‌افزاید: «من زمان زیادی را برای بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل مختلف بر قیمت جهانی طلا صرف کرده‌ام. از سال ۱۹۷۱ میلادی تاکنون بارها با افزایش تورم در اقتصاد جهانی روبه‌رو شده‌ایم، بارها بحران‌های مالی و اقتصادی به وقوع پیوسته و بانک‌های مرکزی جهان بارها نرخ بهره را افزایش داده‌اند. برخی اوقات نیز اقتصاد جهانی با کاهش نرخ ارز و حتی نرخ بهره منفی روبه‌رو شده است. چرا بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی توجهی به تحقیقات انجام شده اقتصادی درباره عوامل موثر بر قیمت طلا ندارند و تنها به تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های خبری غرب انجام می‌شود، توجه می‌کنند؟» این کارشناس برجسته اضافه می‌کند: «افزایش نرخ بهره بی‌شک یک مشکل بزرگ برای قیمت طلا به‌شمار می‌رود، ولی تجربه و تحقیقات من می‌گوید که افزایش نرخ بهره در نهایت به ضرر بازارهای مالی خواهد بود و این مساله به نفع قیمت طلا خواهد شد.

منبع: اقتصاد نیوز