طلا

قیمت طلا در بازارهای بین المللی در آغاز مبادلات امروز جمعه در حالی روند نزولی خود را ادامه داده است که ارزش دلار آمریکا همچنان با افزایش همراه بوده است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بهای طلا در ادامه روند نزولی خود امروز جمعه نیز تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با کاهش بیشتری روبرو شده است.

بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش به کمتر از ۱۱۶۷ دلار رسیده است. قیمت طلا برای پنجمین هفته متوالی در حال کاهش است.

ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و ین ژاپن با کاهش روبرو شده است. تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته آینده خود نرخ بهره را افزایش خواهد داد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد کرد.

انتشار آمارهای مربوط به اوضاع اقتصادی آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار داشته و این مساله نیز فشار زیادی بر قیمت طلا وارد کرده است.

بانک مرکزی اروپا نیز در نشست روز گذشته تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند و این مساله تاثیر زیادی بر کاهش ارزش یورو در برابر دلار و افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا داشته است.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا روز گذشته در سخنانی تاکید کرد: چشم انداز نرخ تورم در منطقه یورو همچنان نگران کننده و شکننده است و بانک مرکزی اروپا اجرای سیاست های انبساطی پولی و خریداری اوراق قرضه را در بلندمدت نیز ادامه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: نگرانی های سیاسی و اصلاحات ناکافی انجام شده از سوی دولتهای اروپایی دلایل اصلی بانک مرکزی اروپا برای ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی خواهد بود.

تازه ترین آمارهای اقتصادی نشان می دهد که واردات چین طی ماه نوامبر به بالاترین سطح در ۲ سال احیر رسیده است و صادرات این کشور نیز به طور غیر منتظره ای افزایش یافته است.

میزان ذخایر طلای صندوق اس پی دی آر نیز با ۰.۳۴ درصد کاهش به کمتر از ۸۶۰ تن رسیده است. به نظر می رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تاثیر انتشار امارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین قرار خواهد داشت. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی و نوظهور نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

منبع: رویترز